Snapchat is big, booming en volop in ontwikkeling. Steeds meer bedrijven zijn te vinden op de foto- en videoapplicatie. Toch zijn er een aantal problemen die je tegenkomt wanneer de app voor commerciële doeleindes wordt gebruikt. De gegevens kunnen bijvoorbeeld nog niet geanalyseerd worden, ook is het lastig om als bedrijf goed gevonden te worden. Maar de laatste ontwikkelingen laten zien dat Snapchat druk bezig is om dit recht te trekken.
Vanaf vandaag is het Witte Huis ook op Snapchat te vinden (“WhiteHouse”). Waarom ze deze keuze gemaakt hebben? De digitale strategie is opgebouwd rondom het idee om mensen te ontmoeten waar ze zijn, zoals ze dat zelf zeggen. Er zijn meer dan 100 miljoen dagelijkse gebruikers van Snapchat en meer dan 60 procent van de Amerikaanse smartphone gebruikers tussen de 13 en 34 gebruikt dan ook het platform. Het Witte Huis ziet Snapchat als een manier om dit brede deel van de bevolking op nieuwe en creatieve manieren te betrekken.
Ondanks dat Snapchat dus voor steeds meer bedrijven van belang lijkt te zijn, zijn er nog steeds een hoop dingen die verbeterd moeten worden. De afgelopen tijd heeft Snapchat zich bezig gehouden met de toevoegingen van ‘maskers’, waarbij het mogelijk is om regenbogen uit te kotsen, kroontjes en hoedjes op te doen, een oud gezicht te krijgen, enzovoort. Daarbij kwam de mogelijkheid om een aantal van deze filters te kopen voor 99 cent, maar daar is nu al weer een eind aan gemaakt. Snapchat wil zich richten op de advertising en de mogelijkheid van gesponsorde maskers door bijvoorbeeld nieuwe films of producten. De gesponsorde maskers kunnen door bedrijven gekocht worden voor 500.000 tot 750.000 dollar per dag. De filters hebben Snapchat een boost gegeven; het blijft steeds vernieuwend en op deze manier is er voor Snapchat een verdienmodel.
Maar dit zijn voordelen voor de gebruikers, om als bedrijf Snapchat te gebruiken loop je snel tegen andere problemen aan. Zonder analytics is het onduidelijk hoe content scoort op Snapchat. Wanneer links meegestuurd worden is het nog niet mogelijk deze via de app te openen, wat voor bedrijven de manier zou kunnen zijn om meer traffic te krijgen. Ook is er geen goed systeem om mensen toe te voegen of te vinden.
Aan deze cruciale problemen van het groeiende digitale advertentie bedrijf wordt hard gewerkt: Er komt een Application Programming Interface (API) dat partners toestaat advertenties meer precisie en frequentie te laten kopen, meldden verschillende bronnen.
Het bedrijf is langs verschillende advertentie technologie bedrijven geweest, om hen te vragen wat zij van een API zouden verwachten. De gesprekken vormen de basis voor het API systeem dat dit voorjaar verwacht wordt.
“Snapchat’s ambitie voor 2016 is om meer mogelijkheden te creëren voor e-commercie op het platform en voor andere dingen dat meer om het bouwen van een publiek gaat,” zegt een van de gesprekspartners over de plannen. Het is dus duidelijk dat Snapchat zich in het nieuwe jaar gaat richten op het commerciële gebruik van de applicatie.
Het creëren van een API is een cruciale stap voor Snapchat, waarbij het platformen als Instagram, Facebook, Twitter en vele anderen achteraan gaat. Het zorgt voor meer verschillende soorten advertenties, waaronder met directe call to action voor klanten, zoals het installeren van apps of het kopen van producten direct vanuit de app.
Voor bedrijven is Snapchat dus een interessante app om vast te testen. Om met snapchat je volgers op een creatieve en visuele manier laten zien waar je bedrijf voor staat.