Aftermovies, hét middel om een publiek te prikkelen, de sfeer te doen ervaren en te overtuigen om er de volgende keer weer of voor het eerst bij te zijn. Een aftermovie wordt dan ook vaak ingezet als spin-off om een (nieuw) publiek actief te laten zien hoe een event was en om promotie te maken voor een eventuele volgende editie – perfect voor de after sales. De mogelijkheden van aftermovies? Wij leggen het uit.

Social proof 

Als mens zijn wij erg sociaal aangelegd. We kijken graag naar anderen, wat ze doen en hoe ze iets doen. Op basis van deze gegevens, maken we een beslissing – social proof noemen we dat. Ga maar eens na, je hebt vast wel eens een item gekocht op aanraden van iemand anders. Dit werkt ook zo online. Wanneer iemand anders iets aanbeveelt, zijn we meer geneigd dit te aanvaarden. 

Het inzetten van video bij testimonials versterkt dit effect van social proof, dankzij de authenticiteit die een video met zich meebrengt. Een aftermovie is een uitgelezen kans om de authenticiteit in testimonials naar voren te laten komen. Immers, deze testimonials worden spontaan voor, tijdens of na het event opgenomen zonder dat er iets ingestudeerd wordt. Bezoekers kunnen voor de camera bijvoorbeeld vertellen wat hun grootste eye opener was van dit event, hoe vaak ze er al naartoe zijn gegaan of waarom ze het anderen zouden aanraden.

Tipje van de sluier

Aftermovies bieden de mogelijkheid om de sfeer van een event vast te leggen. Bij het vastleggen van de beelden kan een professionele aftermovie de sfeer zelfs iets positiever overbrengen. Zo kan ervoor gekozen worden beelden van de volle zaal te schieten, of bekende sprekers kort voorbij te laten komen. Door een tipje van de sluier te geven, kunnen kijkers een beeld schetsen van het event. Een aftermovie heeft namelijk als uiteindelijk doel: het enthousiasmeren van de bezoekers van het event en eventuele potentiële toekomstige bezoekers overhalen er de volgende keer ook bij te zijn. 

Inzetten van de social media kanalen

Een groot publiek bereiken? Dan is het inzetten van social media een idee. Naast dat de aftermovie in zijn geheel op bijvoorbeeld de website en andere kanalen geplaatst kan worden, kan de aftermovie ook nog in kleine delen ingezet worden, ter promotie van een eventueel volgend event. 

Allereerst worden video’s door social media platformen gezien als interessante content. Dit betekent dat video’s hoger gerankt worden en vaker op tijdlijnen zullen verschijnen. Daarbij leent social media leent zich voor het creëren van interactie: mensen verzamelen zich op de kanalen om contact te hebben met anderen. Zo kunnen aftermovies bijvoorbeeld gedeeld, of gerepost worden waardoor deze een nog groter publiek bereiken. 

Professionele uitstraling

Met het oog op de verspreiding van de aftermovie online, komt er nog een volgende mogelijkheid naar voren. Want, wil je er als bedrijf toe doen? Dan behoort goede online content tot de marketing strategie. Goede content kan een bedrijf op een professionele manier positioneren. Aftermovies bieden daarbij de mogelijkheid om te laten zien wat het bedrijf in huis heeft. Door het inzetten van de verschillende sfeerbeelden, testimonials, sprekers en andere facetten van een event kan een aftermovie heel interessant zijn voor bijvoorbeeld nieuwe medewerkers, consumenten, investeerders of andere stakeholders. 

Bedenk daarom altijd van te voren welke partij de videomarketing op zich neemt en bespreek hoe de aftermovie in elkaar gaat steken, om zo deze professionele uitstraling te waarborgen.