Met de enorme groei van Online Video, groeien ook de mogelijkheden van het video streamen. Waar wordt een video nog goed gezien in de grote zee van video’s? Alleen al op YouTube wordt 400 uur video content per minuut geupload. Het aantal video views op Facebook is in minder dan een jaar verviervoudigd. Er zijn steeds meer opties om bereik te krijgen met je video, maar hoe kun je opvallen met kwalitatieve video content en er nog geld mee verdienen ook. Vimeo heeft een tijd geleden ‘Vimeo on Demand’ gelanceerd en heeft daar nu een aantal functies aan toegevoegd.
Vimeo on Demand is een open platform dat toestaat video’s direct aan het publiek te verkopen. Feitelijk werkt het natuurlijk hetzelfde als YouTube: Je kan je film online zetten en via Vimeo streamen. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen. Net als YouTube wil Vimeo on Demand uiteindelijk dat de video’s zo veel mogelijk bekeken worden. Het verschil is dat Vimeo ervoor kiest dit juist te doen door zo veel mogelijk flexibiliteit en controle aan de maker te geven. Het is mogelijk een videopagina te maken die volledig gecustomized kan worden; de inrichting, look en feel wordt geheel door de maker bepaald. Ook is het mogelijk om de video te streamen op bijvoorbeeld een website, waar alle Vimeo functies gewoon toegepast worden. De maker kan namelijk zelf bepalen op welke manier hij geld verdient: Er zijn zowel opties om te kopen, te huren maar ook abonnement opties kunnen toegevoegd worden. Zelfs binnen deze functies zijn de mogelijkheden flexibel; het is mogelijk losse afleveringen of video’s gratis of voor een aangepaste prijs aan te bieden. En dit alles kan bij het streamen dus ook meegenomen worden.
Onlangs voegde Vimeo al een aantal functies toe aan de on demand service, waarbij het draaide om het makkelijker maken om geld te verdienen. Nu komt Vimeo met nog twee tools die zorgen voor meer mogelijkheden en flexibiliteit:
Coming Soon
Bij Vimeo on Demand maak je dus voor ieder project te eigen customized pagina aan. Dit kan zijn voor een serie, een persoon maar ook voor een losse video. Vimeo heeft nu drie extra opties toegevoegd voor de videopagina’s:
– Coming Soon
– Pre-Order
– Ready to Sell
Dit is vooral belangrijk voor het beginstadium van een project. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het ophalen van geld of een vroege marketing campagne. Op dezelfde pagina verschijnt namelijk later ook de video. Vimeo zegt hierover: “We willen dat makers als jij zo veel mogelijk controle over je werk hebben als mogelijk”.
VIP Acces
Daarnaast heeft Vimeo nog een functie toegevoegd: De VIP acces code, geef donateurs, pers en vrienden als eerste of aangepaste toegang aan de video.
Deze VIP toegang staat toe andere instellingen beschikbaar te stellen voor kijkers met een code, dan op de manier waarop je hem uiteindelijk wil verkopen. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om donateurs een download optie te geven, of pers en vrienden gratis te laten kijken.
Video’s uploaden op Vimeo on Demand is alleen mogelijk met een Vimeo Pro (200 euro per jaar) of een Vimeo Plus (60 euro per jaar) abonnement.
Met deze nieuwe mogelijkheden van Vimeo zet het zichzelf op een interessante plek in de online video wereld. Waar de meeste andere Online Video kanalen zich vooral richten op het zo makkelijk mogelijk maken voor iedereen om video’s te delen, wil Vimeo zich onderscheiden en zich niet richten op ‘iedereen’, maar op de serieuze content makers. Het is dan ook niet gratis, zoals de meeste andere kanalen, maar daarmee komen wel vele opties ter beschikking en kan er ook gemakkelijk geld verdiend worden met de content. Een interessante optie voor interessante, waardevolle content.