Complexe boodschappen versimpelen, ongelimiteerde mogelijkheden qua locatie, vorm en stijl, en makkelijk te vertalen. Er zitten eigenlijk alleen maar voordelen aan het gebruik van animaties. We geven in dit artikel drie inspirerende voorbeelden die laten zien hoe een bedrijf of merk animaties kan inzetten om content duidelijker, efficiënter of opvallender te presenteren. Ook geven we een update van de laatste trends.

2D en 3D animaties

Zogenaamde 2D en 3D animaties zijn het meest voorkomend. 2D (tweedimensionaal) is de verzamelterm voor alle animatie-technieken op het platte vlak. 3D (driedimensionaal) staat voor animaties met ruimtelijke objecten en/of karakters. Hierbij spelen ook filmische aspecten zoals licht, scherpte, diepte en montage een rol. Binnen deze categorieën zijn er honderden verschillende soorten en toepassingen.

Deze  2D en 3D animaties zijn vooral erg bruikbaar wanneer een situatie of wereld geschetst wordt die (nog) geen realiteit is. Dit gebeurt om verschillende redenen. Om een toekomstvisie te delen bijvoorbeeld, maar ook om de wereld op een andere manier te portretteren. Ook in het animeren van de “normale” wereld kunnen voordelen zitten. Zo waren er voor deze animatie, die we onlangs in opdracht van KNVB maakte, geen kosten voor locatie, acteurs en filmcrew nodig:

3D animaties zijn moeilijker te maken dan 2D animaties en dat is vooral in de kosten terug te zien. Maar! Meer nog dan met 2D kan er in 3D een eigen wereld neegezet worden. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat hier op de juiste manier gebruik van maakte, met haar nieuwste TV commercials, is ASN bank:

Het duurzame karakter van de bank komt goed terug in de bosrijke omgeving en het hoofdkarakter is erg likable. Deze commercial is echter niet helemaal met de computer gemaakt. Bekijk hier de making of.  Het bos is in miniatuur nagemaakt en de 3D animaties zijn daar vervolgens ingevoegd.

Een ander mooi voorbeeld is de nieuwste video van Artis, die een maand geleden uitgekomen is.  Artis zet hier een geheel eigen stijl neer. De soundtrack en voice-over van populaire rapper ‘Vieze Fur’ dragen hier sterk aan bij. Ondanks dat de dieren een totaal nieuwe, onbekende vorm hebben is het duidelijk waar het over gaat en ga je als kijker mee in de video. Een ander voordeel van animaties is dat het mogelijk is om gender- en rasneutraal te zijn.

Stop-motion animaties

Bij stop-motion  worden voorwerpen beeld voor beeld verschoven voor een camera. Deze frame by frame methode geeft mogelijkheden tot een vreemd bewegingspatroon. Het resultaat kan bijvoorbeeld een uit zichzelf bewegend theekopje zijn. Ook hier hebben we een mooi voorbeeld dat gemaakt is in opdracht van dierentuin Artis:

In tegenstelling tot 2D en 3D is stop-motion vaak arbeidsintensiever om te maken. Het motief is daarom ook vaak niet budget gerelateerd, maar meer vorm gedreven.

Maar niet altijd! Bijvoorbeeld in het geval van food gerelateerde video’s, denk aan recepten – en bereidingsvideo’s. Hier is het vaak voordeliger om te werken met stop-motion. In plaats van het hele bereidingsproces te filmen, wat vaak lang kan duren, blijf je alleen bij de belangrijkste handelingen.

Mixed media animaties

Een mooie manier om film en animaties samen te laten komen zijn de zogenaamde mixed media producties. Hierin worden animaties zowel over filmbeeld geanimeerd als samen in dezelfde video getoond. Deze vorm van animaties wordt vaak ingezet om filmbeeld sprekender te maken en om focus te leggen op bepaalde zaken. Denk bijvoorbeeld aan een gesproken tekst nog een keer benadrukken door een woord te animeren in beeld, of een abstracte uitleg te verduidelijken door een deel te animeren. Maar ook hier kan het ingezet worden om kosten te besparen.

Zelf maakte wij deze animatie in opdracht van EP92. In deze video worden beelden van het bedrijf en uitleg hierover in de vorm van een denkbeeldige medewerker gemixt. Zo ontstaat er een mix van duidelijke uitleg over het bedrijf en kijkt de kijker tegelijkertijd ook echt bij het bedrijf binnen:

De laatste trends

Mixed media animaties waren het afgelopen jaar vaak terug te zien op social media en ‘online televisie’ content. Een goed voorbeeld hiervan is de populaire BNN webserie ‘#Boos‘.
De laatse trends in 2D animaties zijn zogenaamde ‘vloeibare’ animaties. Dit zie je bijvoorbeeld in de overgangen. Een scene die over een andere scene heen ‘spoelt’. Een andere trend is het gebruik van een lagere frame rate. Hierdoor lijkt het alsof de animaties frame by frame geanimeerd zijn. Textures worden ook steeds meer toegepast op animaties. Een filmgrain of papiertextuur wordt dan over de animatie gelegd om het een verweerde look te geven. Tot slot blijft het kleurenpalet tegenwoordig vaak heel minimaal (maximaal 3 kleuren).

Twee voorbeelden waarin dit alles van toepassing is:

   

Zelf animaties inzetten

Geïnspireerd door deze voorbeelden en klaar om zelf aan de slag te gaan met animaties? Dan zijn er twee dingen waar rekening mee gehouden dient te worden. Er zitten per techniek dus geen hele specifieke voor- en nadelen aan animatie. Digitaal animeren met keyframes is uiteraard wel een stuk tijdsvriendelijker dan elk frame zelf te moeten tekenen of fotograferen, zowel analoog als digitaal. Het is maar net een keuze wat het beste bij het project, de visie of de stijl past. Ten tweede is het belangrijk te vertrouwen op de visie van de creative. Een animator/illustrator weet wat wel en niet werkt op basis van ervaring en eerdere projecten. Geef de maker de ruimte en er ontstaat een product dat met passie en kennis is ontwikkeld.

Neem voor meer informatie en alle opties voor animaties contact met ons op.

Afbeelding: Still uit ‘ARTIS LEEFT’, illustratie Christian Borstlap