Voor een lange tijd is Facebook de social media omgeving geweest waar merken naar toe gingen om te groeien en verbinden met het publiek dat geïnteresseerd is in hun diensten of producten. Maar in de afgelopen maanden is het organische bereik gestaag afgenomen. 

Waarom? Omdat Facebook u verplicht om te betalen om zoveel mogelijk kijkers te bereiken, en niet van plan is om de toegang tot dit publiek langer gratis aan te bieden.

Facebook onderdrukt het organische bereik van uw pagina, (misschien maar 1-2% van de abonnees) en wanneer uw niet Buzzfeed of Boo the dog bent, wordt het lastig als u niet het budget heeft om te adverteren op deze site.

Ondertussen wint Youtube veel terrein omdat merken zich steeds comfortabeler voelen bij het inzetten van online video om hun beoogde doelgroep te bereiken. 

Rest de vraag, kan een Facebook Community wel vergeleken worden met een Youtube Community? Het antwoord is ja, wanneer de metingen gebaseerd zijn op reacties die bij posts of video’s worden achtergelaten. Reacties zijn een goeie indicatie omdat u dan appels met appels vergelijkt.

Youtube versus Facebook voor Merkbetrokkenheid.

Merken hebben vaak wel een grote Facebook community, maar als je kijkt naar het aantal reacties en betrokkenheid van lezers bij Youtube, dan verbleekt Facebook hierbij. De mate van betrokkenheid is 20:1 als je beide platforms vergelijkt. Onderstaande infographic laat zien hoe de top 5 merken op beide platforms scoren op het gebied van merk betrokkenheid:top-brands-on-youtube-vs-facebook-606x395

Voor alle 5 top merken op elke site is de mate van betrokkenheid bij Youtube in vergelijking met die op Facebook 20 keer zo goed voor het organische bereik. Dit zou een ongekend goeie statistiek zijn op zichzelf, maar met het veranderende Facebook business model ten gunste van adverteerders, zouden merken meer dan ooit bewust moeten zijn van de impact die video marketing op Youtube heeft.

organic-reach-facebook-2014 Bron: ReelSEO.com