Influencers weten als geen ander hoe ze hun YouTube kanaal goed moeten indelen, (grote) Nederlandse merken blijven echter vaak enorm achter. En dat is zonde! Het goed onderhouden en indelen van een YouTube kanaal is een belangrijk onderdeel van online video maken. Dit zorgt namelijk voor een goede vindbaarheid van video’s, internetverkeer naar een website en naams- en merkbekendheid. In 6 stappen laten we zien hoe je een YouTube kanaal kunt optimaliseren.* Hierbij komen zaken als SEO, eindschermen en thumbnails ter sprake.
*We gaan er in dit artikel vanuit dat er al een YouTube kanaal is dat niet optimaal is. Maar, deze tips zijn natuurlijk ook goed te gebruiken bij het aanmaken van een nieuw YouTube kanaal.
1. Begin met analyseren
Ten eerste is het van belang een grondige inventarisatie te maken van de huidige situatie van het desbetreffende YouTube kanaal. Hoeveel video’s zijn er, hoeveel afspeellijsten zijn er, wat is de samenstelling van de kijkersdoelgroep, wat zijn de populairste video’s en wat zijn de meest gezochte zoekwoorden. Dit gebeurt aan de hand van 3 zaken: een zoekwoorden onderzoek, informatie die er al is over de doelgroep en informatie verkregen uit de YouTube paginastatistieken. Wanneer duidelijk is wie er bereikt moet worden is het zaak te begrijpen waarop deze mensen zoeken en wat ze aanspreekt. Denk hierbij, naast inhoud en taal, ook aan zaken als het formaat van een video. Het aantal mobiele kijkers stijgt elk jaar. Wanneer er in de statistieken te zien is dat je voornamelijk mobiele kijkers hebt, is het verstandig video’s ook verticaal te presenteren.
2. Orden
Vervolgens is het tijd om het kanaal op te schonen en structuur aan te brengen. Het creëren van afspeellijsten speelt hierin een hoofdrol. Zorg voor een goede beschrijving van het kanaal, een representatieve header- en profielfoto en kies een hoofdvideo die de kijker verwelkomt op je YouTube pagina. Wat voor video dit is hangt sterk af van het merk of bedrijf waarvan de YouTube pagina is. Probeer het persoonlijk te maken door bijvoorbeeld wat over de geschiedenis en oorsprong van een merk te vertellen zoals Beemster Kaas:
Veel bedrijven kiezen er ook voor om een verzamelvideo te maken van alles wat er te zien is op het kanaal. Denk hierbij aan een showreel, zoals op ons eigen YouTube kanaal te vinden is of de hoofdvideo van het Appie Today kanaal. Een andere optie is om een wisselende hoofdvideo te kiezen die aansluit bij de actualiteit. Bijvoorbeeld de video van CoolBlue die de mooiste producten van de maand laat zien:
Het FIFATV YouTube kanaal gaat nóg een stapje verder en verandert elke dag haar omslagfoto met de tijd van de wedstrijden die dag.
De ‘Over ons’ sectie, channel art (header- en profielfoto) en hoofdvideo zijn het eerste wat mensen zien als ze een YouTube homepagina bezoeken. Maar, het is waarschijnlijker dat ze via een video op je kanaal terecht komen en dan is het zaak ze daar te houden. Een juiste titel en beschrijving kunnen hieraan bijdragen, maar eindschermen en afspeellijsten die op elkaar aansluiten zijn hier het belangrijkst. De juiste afspeellijsten zorgen dat de kijker op het kanaal blijft en suggesties voor gerelateerde content te zien krijgt nadat de video is afgelopen. Zo wordt voorkomen dat de kijker naar video’s van de concurrent wordt geleid.
Afspeellijsten
Uit onderzoek blijkt dat afspeellijsten van maximaal 8-12 video’s het beste werken, langere afspeellijsten schrikken bezoekers af. Let bij het bepalen van de afspeellijsten goed op de uitkomsten van het zoekwoorden onderzoek en kijk ook naar de indeling van de website van het bedrijf. Als hier al een structuur in zit die goed werkt, waarom dan wat nieuws verzinnen? Wanneer video’s aan de volgende zaken voldoen is het verstandig ze niet toe te voegen aan de nieuwe afspeellijsten en op ‘verborgen’* te zetten:
- Video’s ouder dan 3 jaar
- Wanneer de kwaliteit van de video lager is dan FullHD (1920×1080)
- Wanneer er geluid ontbreekt bij een video
- Video’s die ingaan op specifieke gebeurtenissen in het jaar van publicatie. Indien deze nog steeds relevant zijn kunnen ze blijven staan.
*Het is niet verstandig om video’s volledig te verwijderen omdat als de video’s ergens geëmbed zijn, deze dan ook direct verdwenen zijn en niet teruggehaald kunnen worden.
3. SEO
Wanneer vastgesteld is welke afspeellijsten het kanaal zullen vormen en welke video’s hierin thuishoren is het tijd om te zorgen dat alles SEO (Search Engine Optimized) is. Een aantal algemene principes die van belang zijn op het gebied van SEO van het kanaal en video’s:
Het consequent gebruik van juiste zoekwoorden
Hoe specifieker de zoekwoorden/zoekzinnen worden, hoe hoger de conversie en hoe eenvoudiger het wordt om de video te laten ranken in YouTube en Google. Deze moeten per video worden vastgesteld. Deze zoekwoorden worden gebruikt voor de ‘Over ons’ sectie, beschrijving afspeellijsten, de video titel, video beschrijving en video tags.
Ondertiteling
Video’s dienen te worden voorzien van Closed Captions* (ondertiteling) omdat dit helpt bij betere indexering en ervoor zorgt dat doven en slechthorenden de video ook kunnen begrijpen. Tevens wordt de CC vaak gebruikt in het openbaar vervoer en bibliotheken. Lees in ons eerdere artikel hierover hoe je gemakkelijk ondertitels toevoegt in YouTube.
*De term ‘closed’, ‘gesloten’ geeft aan dat de ondertitels niet zichtbaar zijn totdat ze door de kijker zijn geactiveerd. Anderzijds zijn ‘open’, ‘ingebakken’, of ‘hardcoded’ ondertitels zichtbaar voor alle kijkers doordat ze vastzitten aan een video.
Juiste bestandsnaam en metadata
Een video dient geoptimaliseerd te worden al vóór het uploaden. Door onder andere de juiste bestandsnaam te kiezen bepaald op basis van het zoekwoorden onderzoek. Deze moet corresponderen met de titel die gebruikt wordt in YouTube.
Delen en embedden op andere websites
Om nog beter te scoren in zoekresultaten is het nodig dat video’s op andere websites gedeeld worden. Dit kan door middel van links of embedden. Wanneer je een video embed op een andere website heb je de volgende extra opties: aanbevolen video’s weergeven na afloop van de video, afspeelbediening weergeven, video titel en afspeelmogelijkheden weergeven en privacy modus inschakelen.
4. Eindschermen
Eindschermen zorgen voor meer interactie, een langere kijktijd, meer clicks en meer vertoningen. Eindscherm-elementen kunnen alleen in de laatste 20 seconden van de video en minimaal 20 seconden na het begin van de video worden geplaatst. Er zijn 4 opties: promoot een video of afspeellijst, promoot abonnementen op je kanaal, promoot een ander kanaal of link naar een goedgekeurde website. Helaas is deze laatste optie vanaf 27 september 2017 niet meer toegankelijk, mits je deelneemt aan het YouTube-partnerprogramma. En dat is helaas alleen toegankelijk voor gebruikers met meer dan 10.000 abonnees.
Zoals hierboven al eens genoemd werd is het zaak om je kijkers binnen je eigen kanaal en afspeellijsten te houden. De beste manier hiervoor is om eindschermen te gebruiken die verwijzen naar andere video’s en afspeellijsten binnen je eigen kanaal. YouTube heeft zelf een aantal templates die je kunt gebruiken. Hierbij kun je a
5. Maak het af met thumbnails
Wanneer alles geordend en SEO-proof is kan het geheel afgemaakt worden met thumbnails. Vaak beslissen bezoekers wat ze gaan kijken op basis van thumbnails. Thumbnails zorgen ervoor dat in één oogopslag duidelijk is waar een video over gaat. Wanneer je video’s uploadt, naar bijvoorbeeld YouTube, selecteert het platform automatisch drie thumbnails waaruit gekozen kan worden. Er is echter ook een optie tot het uploaden van zelfgemaakte thumbnails. Lees in ons eerdere artikel hierover meer over verschillende thumbnail strategieën en hoe deze te uploaden.
6. Blijf uploaden
YouTube kanaal geoptimaliseerd, klaar! Nee, helaas is dat nog maar het begin. Na de optimalisatie is het verstandig om een vaste werkwijze op te stellen voor het uploaden van video’s naar YouTube. Maak hierbij ook templates voor de thumbnails zodat deze gemakkelijk gemaakt kunnen worden. Blijf vooral ook regelmatig nieuwe video’s plaatsen op het kanaal. Als er geen nieuwe aanvoer is van content hebben kijkers namelijk niets te zoeken op het YouTube kanaal.
Conclusie
Er valt voor veel (grote) Nederlandse bedrijven nog veel te winnen als het gaat om YouTube. Dus neem ruim de tijd voor deze klus of huur een professional in en zorg vervolgens voor een vaste, duidelijke werkwijze. Naam, beschrijving, thumbnail, verwijzing naar een andere video of afspeellijst binnen je kanaal. Als het echt goed doorgevoerd wordt, dan weet je als het goed is voortaan voordat je een video laat maken al wat de titel, beschrijving en tags zullen zijn. Wij doen regelmatig YouTube optimalisaties en videomarketing voor bedrijven, neem contact op voor de mogelijkheden.