Door Pelpina Trip

Je hebt ‘m vast wel gezien: de viral video voor de nieuwe horrorfilm Carrie, het was deze week de grootste hit op YouTube. Via een verborgen camera zie je hoe een jonge vrouw alle gasten in een Amerikaanse coffeeshop de stuipen op het lijf jaagt.

Binnen vijf dagen hadden er al dertig miljoen mensen naar de video gekeken. Dertig miljoen! Op zich is dat niet gek, de video had alles in zich om een online succes te worden: de video is niet alleen origineel en emotioneel, maar ook interactief. Bezoekers worden opgeroepen hun eigen telekinetische gaven te tonen op video.

De viral video laat weer eens zien hoe groot het effect van een originele online video kan zijn voor de promotie van een product of een dienst.

Duur?

Nederlandse ondernemingen maken amper gebruik van online video’s. Misschien denken ze dat het een vermogen kost? Professionele video’s als de trailer voor Carrie zijn inderdaad kostbaar, maar wel heel effectief en veel goedkoper dan een televisiecommercial. Per slot van rekening hoef je niet voor zendtijd te betalen.

Bovendien kun je met een klein budget ook al veel bereiken. Voor minder dan een paar duizend euro heb je al een eenvoudige video van een tot twee minuten.

Winkelketen Rituals maakte deze zomer een video over een man op een metrostation die met zijn lach alle andere wachtende mensen aansteekt. De video was met een bescheiden budget gemaakt, maar werd wel door meer dan een miljoen mensen bekeken.

En weer dezelfde formule: origineel, emotioneel en interactief – mensen konden met het inzenden van foto’s meedoen aan een wedstrijd. Het heeft de nieuwe productlijn Laughing Buddha ongetwijfeld veel bekendheid gegeven, meer dan met een traditionele advertentie was gelukt.

Bang?

Ben je nog niet overtuigd of heb je nog minder budget? Doe dan wat blenderproducent Bledtec deed in de legendarische viral video-reeks Will it blend? Blendtec-oprichter Tom Dickson vond het een goed idee om deze tests online te zetten en met een budget van honderd dollar presenteerde hij ze op YouTube.

Het werd een enorm succes, met honderden miljoenen viewers en explosief gestegen verkopen voor de producten van Blendtec.

Volgens mij zijn Nederlandse ondernemingen banger voor YouTube dan voor Carrie. Wie durft?

Pelpina Trip produceert video’s voor Frankwatching. Volgende week verschijnt haar nieuwe boek Videomarketing in 60 minuten bij Uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching.com.