Vloggen is niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Iedereen vlogt tegenwoordig. Kinderen, 50+ers, celebrities, maar ook steeds meer bedrijven en organisaties beginnen met vloggen. Hoog tijd dus om de do’s and don’ts van vloggen eens door te nemen. Of je nu intern of extern besluit te gaan vloggen. Op YouTube, Facebook live of Instagram Stories. Er zijn een aantal do’s and don’ts waar rekening mee gehouden dient te worden.
Een korte geschiedenis
Tegenwoordig kunnen we ons dus geen wereld meer voorstellen zonder vloggers. Toch heeft het wel even geduurd voordat het echt populair was. Om een beeld te geven: In 2006 gaf RTL4 aandacht aan vloggen in een nieuwsuitzending. Op dat moment waren er in Nederland veertien vloggers. In het begin leek vloggen vooral een leuke tienerhobby. Tegenwoordig, met de komst van steeds sneller internet en toenemend gebruik van smartphones, zijn er duizenden professionele vloggers. Velen verdienen er zelfs hun brood mee. Maar niet alleen zogenoemde influencers vloggen, ook het bedrijfsleven maakt er steeds meer gebruik van.
Definitie: Vlog (een afkorting voor video weblog) is de benaming van een dagboek (Engels: log) op internet, waarbij het grootste deel van het dagboek bestaat uit videobeelden. De vlog is een variant op het blog (afkorting voor weblog), waarbij de inhoud voornamelijk tekst is. In dit artikel maken we geen onderscheid tussen vloggers die zichzelf statisch filmen of vloggers die juist een camera overal mee naar toe nemen.
Do’s
In zijn ‘Slow Cooker Sunday’ maakt hij elke week een ander gerecht en geeft hij antwoord op kijkersvragen. Dit is misschien een tikkeltje overdreven, maar een persoonlijk tintje zorgt ervoor dat het wat menselijker en authentieker overkomt. Zo mag er ook best af en toe een foutje of grapje in een vlog zitten. Als de camera een keer omvalt, je struikelt of niet uit je woorden komt, dan draagt dit alleen maar bij aan het gevoel dat iets ‘echt’ is.
Don’ts
Een shot dat je op de fiets of in de auto zit is leuk voor tussendoor, maar niet handig als je tegelijkertijd iets vertelt. Het beeld is dan niet zo stabiel en het geluid waarschijnlijk slecht. Houd altijd rekening met achtergrondgeluid (pratende mensen, wind, muziek, etc.) en zorg ook dat je altijd het licht in je gezicht hebt. Dit zorgt ervoor dat je geen silhouet wordt. Houd ook altijd rekening met andere mensen die je filmt. Vooral wanneer je op openbare plekken gaat vloggen is het belangrijk dat je niemand ongewild filmt.
Trends
Leraren, boswachters, psychologen, verplegers. advocaten, politici... In bijna alle beroepsgroepen zijn wel mensen opgestaan om hun vakgebied te vertegenwoordigen via een vlog. Een erg goede manier om potentiële klanten of andere doelgroepen te betrekken bij de bezigheden van een bedrijf of instelling. Een van de eerste succesvolle vloggers op dit gebied is politievlogger Jan-Willem. Zijn YouTube kanaal heeft ruim 170 duizend volgers en hij zorgt voor een grotere betrokkenheid van jongeren naar de politie toe. Zijn vlogs laten alle aspecten van het politieagent zijn zien, van briefings tot achtervolgingen:
Niet alleen potentiële klanten of betrokken kijkers, ook potentiële werknemers kunnen door middel van vlogs aangesproken worden. Een goed voorbeeld van een vlog die potentiële nieuwe werknemers en kijkje geeft van een vacature is deze vlog van FonQ medewerkster Daan:
Een andere trend is het filmen van de vlogger met een professionele camera. Dit is al een beetje terug te zien in de bovenstaande video van FonQ. Een ander voorbeeld komt van onze hand. In opdracht van ABN AMRO filmden we 2 ‘vloggies’ die verslag deden van de finale van het EHL. Een leuke manier om bijvoorbeeld een evenement te verslaan:
Veel grote merken die niet vanuit hun eigen organisatie talentvolle vloggers kennen, gaan de samenwerking aan met influencers. Het voordeel hiervan is dat je van tevoren goed kan inschatten welke doelgroep je zult bereiken. Hier een voorbeeld van de ANWB die populaire vlogger Ward Dijkhuis een dagje mee laat lopen:
Wij geven regelmatig presentaties en workshops over o.a. vloggen. Neem voor meer informatie en pratktische tips contact met ons op.