02484e28-6d76-48f4-b0af-79fa95bd900f-1020x612

Het nieuwe videoplatform Vessel wil zich onderscheiden op kwaliteit en probeert creators met lucratieve voorstellen zijn kant op te lokken.

In juni was al duidelijk dat Vessel 75 miljoen dollar had verzameld, met ondersteuning van Benchmark Capital, Greylock Partners en het investeringsbedrijf Bezos Expeditions van Amazon-baas Jeff Bezos. Met dit geld werd onder andere het muzikaal komische duo Rhett & Link vastgelegd voor 500.000 dollar en zijn drie Amerikaanse multichannel-netwerken MachinimaTastemade en DanceOn een directe samenwerking aangegaan ter waarde van 3 miljoen dollar.

Gunstigere contracten

De contractenvoorwaarden bij Vessel lijken voor creators een stuk voordeliger dan bij YouTube. Vessel stelt dat 60 procent van de inkomsten uit betalende abonnees wordt verdeeld op basis van watchtime. Om dit eerlijk te kunnen verdelen werkt Vessel aan een programma waarmee kan worden getracked hoeveel procent van de totale kijktijd betalende abonnees besteden aan een creator. Daarnaast hebben creators recht op 70 procent van de gerelateerde advertentieomzet, tegenover de 55 procent van YouTube.

Videomakers die een samenwerking aangaan met het nieuwe platform mogen videos uploaden op andere platforms, zolang hier minimaal 72 uur tussen zit. Dat wordt Vessels propositie tegenover betalende klanten: ‘betaal 3 dollar per maand en heb als eerste het beste van het web op je traditionele, of nieuwe medium.’

Het gevecht om creators

Met de financiële slagkracht van Vessel lijkt de strijd om creators echt los te barsten. Naast Rhett & Link, hebben ook Shane Dawson, Ingrid Nilson, Marcus Butler en acteur Alec Baldwin een contract getekend bij het nieuwe videoplatform. Ook zijn er deals gesloten met grote uitgevers als Time Inc. en Warner Music Group die toegang geven tot hun bibliotheek van videos om de dienst bij de start begin volgend jaar een beetje massa te geven.

Bron: adformatie.nl