Verandering van YouTube-brandchannels zal morgen miljoenen merken raken

In maart lanceerde YouTube hun One Channel, dat een flinke impact heeft op de manier waarop bedrijven hun YouTube-kanalen kunnen branden. Veel bedrijven maken er nog geen gebruik van, maar op 5 juni, morgen dus, wordt elk merk geforceerd om over te gaan. Daarmee is meteen het moment aangebroken dat bedrijven snel moeten gaan schakelen om ervoor te zorgen dat hun merk nog steeds de juiste merkbelevening heeft op YouTube.

YouTube-channels in Nederland

YouTube wordt in Nederland mondjesmaat ingezet als marketingtool. Dit in tegenstelling tot de Verenigde Staten, waar vrijwel alle grote ondernemingen een branded YouTube-channel hebben en dit ook actief inzetten in hun communicatiestrategie. Van de Nederlandse bedrijven die wel een kanaal hebben, maken de meeste momenteel gebruik van de gratis mogelijkheid om hun kanaal enige branding mee te geven door middel van een achtergrondafbeelding. En in sommige gevallen een bovenkant waar gebruikgemaakt wordt van imagemapping. Dit laatste biedt hen de mogelijkheid om knoppen te creëren voor het genereren van traffic naar andere websites. Al met al een goedkope manier om dit kanaal te activeren en een consistente merkuitstraling te geven.

YouTube One Channel

YouTube introduceerde op 7 maart officieel de nieuwe versie van het platform: YouTube One Channel. Met deze grote update is YouTube een nieuwe weg in geslagen. De gehele opzet en menustructuur zijn veranderd. Maar belangrijker is dat het platform volledig is ingestoken om op alle devices die wij gebruiken een perfecte ervaring over te brengen door middel van responsive design.

In de afgelopen maanden is druppelsgewijs al een aantal bedrijven overgegaan op de nieuwe layout. Er gold in deze overgangsperiode een opt-in beleid.

Voorbeeld van een channel art image. Bron afbeelding: Barnes Creative Studios

Veel bedrijven zijn in eerste instantie niet blij met de nieuwe opzet van de kanalen. Ergens is dat logisch. YouTube heeft vrijwel alle mogelijkheden weggenomen om een kanaal enige branding mee te geven. Het enige wat is overgebleven is het zogenaamde ‘channel art image’. Met de gedwongen overgang van morgen is het dus zaak voor alle YouTube-kanaalbeheerders om deze vormgeving op orde te krijgen. (Tip: kijk hier voor een handige image art-template.)

Maar ook al biedt dit de mogelijkheid om een link naar een website en aan aantal sociale kanalen toe te voegen, het overbrengen van een merkgevoel is toch een stuk minder geworden. Tenzij je een gadget gebruikt.

Gadgets

Natuurlijk wil YouTube dat bedrijven zich goed kunnen profileren op YouTube. Sterker nog, dat is mede waarom het platform zo’n grote verandering heeft ondergaan. Echter, niet meer met lapmiddelen als het achtergrondbeeld, zoals dat nu het geval is. YouTube biedt responsive design en elk merk kan daar nu gebruik van maken.

Om volledige branding van je YouTube-kanaal toch mogelijk te maken, is met de introductie van One Channel wel een belangrijke barrière weggenomen voor gadgets: tools die marketeers de mogelijkheid geven alle elementen van een kanaal aan te passen voor een optimale branding. Voorheen was het noodzakelijk om een aanzienlijk bedrag aan campagnegelden bij Google/YouTube te besteden om dit te bereiken, maar dat is na de introductie van de One Channel niet meer noodzakelijk.

Pre-approved gadgets

Door het toevoegen van gadgets aanzienlijk toegankelijker te maken, biedt YouTube de mogelijkheid om een echt brand channel op te zetten. Bovendien heeft YouTube enkele bedrijven (Google Engagement Solutions Developers) geselecteerd die zogenaamde pre-approved gadgets mogen aanbieden. Dit type gadget bestaat uit een editor die het mogelijk maakt zelf een eigen kanaal te ontwerpen inclusief een hostingservice. Doordat deze gadgets vooraf zijn goedgekeurd door YouTube, zijn ze voor merken ook zeer snel online beschikbaar.

5 juni

Hoe dan ook, morgen is YouTube’s One Channel een feit voor alle brandchannels. Dus ook voor die van jouw merk, als het een channel heeft. Kortom: hoog tijd dat bedrijven snel schakelen om ervoor te zorgen dat hun merk nog steeds de juiste merkbelevening biedt op YouTube!