NDS-

 

Aan televisie-innovaties is geen gebrek op IFA 2013: van gekromde OLED-schermen tot nog weer nieuwe mogelijkheden voor Smart TV. De fabrikanten kunnen moeilijk anders. Alleen met technology push is de verkoop van beeldschermen nog te stimuleren.

Vorig jaar verkocht Samsung iedere seconde wereldwijd twee televisies, maar niet elke fabrikant kan terugblikken op een succesvol jaar. Vulde het Japanse Sharp vorig jaar nog een hele hal op IFA, dit jaar deelt het bedrijf een zeer bescheiden stand met tientallen lotgenoten.

De voormalige televisietak Philips, TPVision, heeft zijn reorganisatietempo versneld na een dramatische terugval van verkopen. “Vooral West-Europa is erg moeilijk”, zegt topman Maarten de Vries in een gesprek met Emerce. De volumes in Duitsland en de Benelux zijn harder teruggevallen dan verwacht, tot wel twintig procent. TPVision moet wederom in de banen snijden, ook op het Amsterdamse hoofdkantoor.

Maar het is niet alleen kommer en kwel. De Vries denkt dat zijn bedrijf een kans maakt in de markt voor zogenoemde UHD-tv’s, met vier keer de resolutie van de huidige generatie HDTV’s. TPVision kondigde op IFA een UHD-model van 65 inch aan van 4999 euro. “Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat we daarmee de laagste zijn, maar wij geloven niet in extreem dure toestellen aan de bovenkant van de markt.” De Vries verwijst, zonder namen te noemen, naar de Zuid-Koreaanse concurrenten die toestellen voor duizenden euro’s in de markt zetten.

Volgens De Vries zorgt UHD of 4k voor een nieuwe opleving in de schermformaten. “We hebben jaren geïnvesteerd in beeldkwaliteit en dat komt ons nu van pas. Mensen kopen steeds grotere schermen. De standaard is nu al 55 inch. Dat had vroeger niet gekund, want dan had je ongetwijfeld beeldpunten op enige afstand gezien. Nu niet meer.”

De groei gaat dus verder, misschien wel naar schermen van 65 inch. “Ik zie alleen nog een fysieke grens en dat is dat je je zo’n groot scherm niet meer in je huis krijgt, omdat de deur te klein is.”

TPVision doet ook nog niet mee aan de superslanke OLED-schermen. LG en Samsung toonden in Berlijn het ene OLED-scherm na het andere, maar vertellen er niet bij dat de OLED-productie verre van perfect is. De Vries: “Er is nog te veel uitval, ik denk dat we volgend jaar op zijn vroegst een verandering kunnen zien. Dan zullen ook wij aanhaken.”

De Vries erkent dat technology push de markt aanstuurt, maar ziet ook een verschuiving. “We zien dat de consument zijn aandacht verlegt van televisies naar tablets of smartphones.”

Dat zou geen goed nieuws zijn voor de vele tv-fabrikanten die consumenten willen verleiden tot de aanschaf van een reuzenscherm. Philips zoekt de oplossing onder meer in het aanbieden van meer content via zijn Smart TV. De een dezer dagen uitgerolde cloudstrategieis een bewuste keuze die lang is voorbereid, benadrukt De Vries.

BRON: EMERCE