- Breedband steeds sneller: 37% van de abonnementen 30 Mbps of sneller.
- Aantal verzonden sms’jes is met een derde gedaald (-36%).
- Verbruik mobiel internet blijft spectaculair stijgen(+58%.
Dit zijn enkele opvallende trends uit de marktcijfers over het 1e kwartaal van 2013 die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag publiceert over de telecomsector. Hierin vergelijkt ACM de cijfers van het 1e kwartaal van 2013 met die van dezelfde periode in 2012. De Telecommonitor laat de ontwikkelingen zien op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en zakelijke netwerkdiensten op basis van cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.
Mobiele diensten
Op de mobiele markt zorgt mobiel internet voor een groei in het aantal abonnementen en de verbruikte data, terwijl het aantal gebelde minuten en verstuurde sms’jes blijft afnemen.
Met 268.000 nieuwe aansluitingen in dit kwartaal komt de meeste groei op deze markt uit mobiele abonnementen met toegang tot internet. Het aantal abonnementen met mobiel breedband is gegroeid naar 10,5 miljoen. Er wordt flink meer data gebruikt (+58%); 7,2 petabyte in het 1e kwartaal van 2013 ten opzichte van 4,6 petabyte in dezelfde periode het jaar ervoor. Ten opzichte van het 1e kwartaal in 2012 wordt er in het 1e kwartaal van 2013 met minder dan 5,7 miljard belminuten iets minder gebeld (-1%). Het sms-verkeer is in deze periode met 36% gedaald van 2,3 miljard berichten naar 1,4 miljard.
Vaste telefonie
2 op de 3 aansluitingen voor vaste telefonie is aan het eind van het 1e kwartaal van 2013 digitaal (VoB). Dit was begin 2012 nog 60%. Meer consumenten wisselen van aanbieder. In het 1e kwartaal van 2013 is ongeveer 4% van de consumenten overgestapt naar een andere aanbieder. Dit was vorig jaar nog ongeveer 3,3%. In het 1e kwartaal van 2013 wordt met 5,3 miljard belminuten 6% minder gebeld dan in dezelfde periode in 2012. Uitzondering hierop zijn het bellen naar mobiele nummers (+7%) en overig verkeer (+6%).
Breedband
Het totaal aantal breedbandabonnementen via een vaste lijn komt eind maart 2013 op 6,7 miljoen. De groei is met 11.000 nieuwe abonnementen lager dan in voorgaande kwartalen. Het aantal DSL-aansluitingen daalt met 58.000, terwijl het aantal kabelaansluitingen stijgt (+32.000). Met een groei van 36.000, hebben inmiddels 434.000 huishoudens en bedrijven breedbandtoegang via glasvezel. De gemiddelde snelheid van de abonnementen neemt in het 1e kwartaal van 2013 toe. Waar het jaar ervoor 27% van de abonnementen een geadverteerde snelheid had van meer dan 30 Mbps, is dat aan het eind van het 1e kwartaal van 2013 gestegen naar 37%. In het 1e kwartaal heeft nog maar 1% van de abonnementen een snelheid onder 2 Mbps, terwijl 4% van de aansluitingen een downloadsnelheid van meer dan 100 Mbps heeft.
Televisie
Op het totaal van 7,5 miljoen televisieabonnementen heeft 83% van de huishoudens digitale televisie. Van de 4,9 miljoen kabelabonnees hebben 1,2 miljoen huishoudens alleen analoge televisie. Het aantal digitale abonnementen via de kabel groeit met 16.000 minder hard dan de voorgaande kwartalen. Het totaal aantal abonnementen via de kabel daalt met 83.000. Het aantal abonnementen via overige infrastructuren groeit met 78.000, met name doordat steeds meer consumenten kiezen voor IPTV.
Zakelijke netwerkdiensten
Bedrijven maken voor hun beveiligde interne datacommunicatie en telefonie tussen verschillende vestigingen gebruik van zakelijke netwerkdiensten. Hieronder vallen diensten zoals huurlijnen, virtual private networks (VPN ’s) en dark fiber (glasvezel waar de klant zelf diensten over verzorgt).
Ten opzichte van het 1e kwartaal van 2012 is het totaal aantal aansluitingen voor zakelijke netwerkdiensten met 4.000 licht gedaald naar 151.000 aansluitingen. Het aandeel datacom binnen deze markt neemt toe van 76% naar 79% en ook het aandeel dark fiber stijgt langzaam van 5% naar 6%. Deze ontwikkeling gaat ten koste van het aandeel traditionele huurlijnen, dat in het afgelopen jaar gedaald is van 19% naar 15%.