Volgens de laatste geruchten van Reuters en CNBC staat Twitter te koop. Het sociale platform heeft al geruime tijd problemen met het verdienmodel en een teruglopende groei van gebruikers. Kan een samenwerking met YouTube kan het medium redden?

Er gaan geruchten dat er interesse is vanuit Disney, Salesforce maar ook Google. En dat laatste biedt interessante mogelijkheden voor zowel Twitter als Google. YouTube is namelijk eigendom van het moederbedrijf van Google (Alphabet) en de combinatie van dit langzame sociale medium, met het snelle sociale medium Twitter kan een recept voor succes zijn.

YouTube staat inmiddels synoniem voor video en die populariteit levert ze lucratieve advertentiedeals op. Maar het medium mist korte, snelle, en frequent geüpdate content. Daar tegenover worstelt Twitter met groei en inkomsten, maar genereert het eindeloze hoeveelheden real-time content en hoge betrokkenheid. Als Google bereid is de prijs te betalen, dan kan het een krachtige combinatie zijn om deze grote stroom content te integreren op YouTube. Een goede integratie van Twitter op YouTube zou het aantal terugkerende bezoekers kunnen vergroten door het aanbieden van de combinatie van mooie bewerkte video’s waar veel tijd in heeft gezeten, en rauwe snelle directe tweets.

En laat dit nou net zijn wat YouTube vorige week aankondigde zelf te gaan doen. YouTube lanceert zijn eigen sociale platform YouTube Community, een sidebar die het mogelijk maakt voor creators om andere content dan reguliere video te plaatsen. De strategie hierachter is om gebruikers vaker terug te laten keren naar het kanaal dan alleen op de uploadmomenten, vaak maar een of twee keer per week. Daarbij kan YouTube door middel van kijksuggesties de kijker overtuigen andere video’s aan te klikken en door te blijven klikken. Zo wil YouTube concurreren met Facebook waar een enorm podium ontstaan is voor het spontaan ontdekken van nieuwe video’s.

Daartegenover kan Twitter profiteren van het jonge mainstream publiek van YouTube dat wellicht niet begrijpt wat ze hebben aan het medium als ze zelf geen enorm groot publiek hebben. Maar vooral het optimaliseren van de advertenties is interessant voor Twitter waar de advertenties op het medium op dit moment nog makkelijk doorgescrolld worden. Videoadvertenties zijn op het moment de best scorende advertenties op Twitter en om daar meer uit te halen kunnen ze veel leren van YouTube.

Er staat in ieder geval vast dat er iets zal moeten veranderen voor Twitter. Het groeiprobleem in gebruikersaantallen is de basis van het groeiprobleem in inkomsten. De aandelen zakker dieper en dieper en elk winstrapport lijkt hopelozer dan het vorige. Bemoeienis van een gigant als YouTube is misschien wel precies wat Twitter nodig heeft.

Bron: Techcrunch.com