Eind 2014 is de functie gelanceerd in de VS, met een beloofde ‘roll-out’ naar de rest van de wereld kort daarna. Facebook staat met de functie bedrijven toe om het netwerk met andere specifieke landingspagina’s te koppelen. De beheerders en bewerkers van Facebook bedrijfspagina’s kunnen de ‘Aanzet tot Actie’-knop zo instellen en aanpassen dat hij linkt naar pagina’s van of buiten Facebook, waar gebruikers dan extra actie kunnen ondernemen zoals opgeven voor een evenement, een app downloaden, opgeven voor de nieuwsbrief of een campagne of explainer video bekijken. De ‘aanzet tot actie’-knop is rechts naast de ‘Vind Ik Leuk’ knop aan de bovenkant van de pagina geplaatst, dus als je toegang hebt tot deze functie is het zeker de moeite waard het in te stellen.
Als je de eigenaar bent van een Facebook pagina is de nieuwe ‘Aanzet tot actie maken’ knop op je pagina vast al opgevallen. Wanneer je op de knop klikt wordt er een menu geactiveerd met de volgende opties: Shoppen, Boek nu, Neem Contact Op, Gebruik App, Game Spelen, Registreren en Video Bekijken.
Klik op Video Bekijken, voeg de URL toe, bevestig waar je je kijkers heen stuurt wanneer ze iOS of Android apparaten gebruiken en klik op ‘maken’.
De Facebook gebruiker ziet nu het volgende wanneer ze jouw pagina bekijken, en zijn slechts een klik verwijderd van het bekijken van de video die je beschikbaar hebt gesteld. Als paginabeheerder kan je de statistieken van de afgelopen 7 dagen zien, die horen bij de aanzet tot actie die je hebt geselecteerd.
Facebook is zo veel meer geworden dan een sociaal netwerk, het is een marketing bestemming, een ‘hub’ voor merkvertegenwoordigers om zich te verbinden met de bedrijven waar ze affiniteit mee hebben. En met 890 miljoen actieve Facebookers per dag, moeten bedrijven elke waardevolle functie gebruiken die voor ze beschikbaar zijn, vooral nu het organische bereik steeds meer aan het verdwijnen is.
Het Facebook publiek omvat je huidige klanten of fans die up to date willen blijven van productnieuws of hoogtepunten van de nieuwste aangeboden diensten. Maar het bevat ook bezoekers van je website en van andere sociale media netwerken, die het bedrijf voor de eerste keer bekijken. De ‘Aanzet tot actie’ functie geeft nu de mogelijkheid om deze nieuwe gebruikers een voorproefje van het merk of de nieuwste marketing campagne video te laten zien, en je kan de functie gebruiken om de kijkers bijvoorbeeld een video te laten zien:
- Een Explainer Video: Creeer een nieuwe video speciaal voor je Facebook pagina om je bedrijf te introduceren aan nieuwe bezoekers
- Een Story Video: Vertel het unieke verhaal van je bedrijf en wat je aan het doen bent om de wereld te veranderen
- Campagne Video: Laat je laatste (of beste) marketing of reclame video zien
- Bedrijfscultuur: Misschien is je bedrijf op zoek naar nieuwe werknemers? Laat de potentiële werknemers zien wat er zo leuk is aan werken voor specifiek jouw bedrijf
- Speciale Aanbiedingen: Hebben jullie video’s gemaakt voor de sales of andere promoties? Waarom deze niet aan de kijkers presenteren, en deze steeds aanpassen en vernieuwen wanneer dit nodig is.
Zo is video de perfecte manier om bezoekers naar de oorspronkelijk webpagina te lokken.
Hoewel Facebook je de statistieken geeft, kan je de URL tag toevoegen aan de URL die je gebruikt voor de video. Dat zorgt ervoor dat je de informatie van de ‘klikkers’ ook via Google Analytics kan bekijken. En misschien wil je wel de Facebook omslagfoto en pagina aanpassen om de aandacht te vestigen op de nieuwe Call to Action knop, of tenminste er voor zorgen dat de look van de pagina niet te veel afleidt.
Bron: reelseo.com