Het YouTube kanaal van Vevo is met maandelijks drie miljoen unieke bezoekers de grootste in Nederland. Opvallend is, dat een van de vijf topkanalen geen groot professioneel mediabedrijf is.

Cijfers van onderzoeker comScore laten zien dat YouTubes bereik in Nederland bijna niet hoger kan dan niet nu is. Tegen de 10,5 miljoen internetters van vijftien jaar en ouder bezocht in de september de videosite van Google.

Om een idee te geven van wie de grootste ‘zender’ op YouTube in Nederland is, keek comScore naar wat de grootste kanalen zijn. Het antwoord is duidelijk. Dat zijn namelijk de grote internationale platenmaatschappijen.

Met drie miljoen uniek bereik is Vevo het grootste kanaal, met zelfs meer uniek kijkpubliekdan de publieke omroepen. Vevo is een gezamenlijk bedrijf van Abu Dhabi Media, Google, Sony Music en UMG.

Een vreemde eend in de bijt van comScore is Maker Studios. Dat bedrijf verzamelt de best scorende onafhankelijke videoproducenten en doet voor hen de exploitatie van de kanalen. Maker Studios haalde in september nog 26 miljoen dollar durfkapitaal op, onder meer bij Canal+. Dat bracht het totaal aan externe financiering op 64,5 miljoen dollar.

Afgebeeld hierboven de Zweedse PewDiePie, van wie Maker claimt dat hij het grootste YouTubekanaal heeeft.