Twee weken geleden verscheen een column met de titel: ‘ YouTube is nu groter dan Facebook in Amerika’. Maar tijdens de Video Marketing Summit van afgelopen week kwam ik marketeers, merken en storytellers tegen die het nog steeds onwaarschijnlijk achten dat Youtube Facebook heeft gepasseerd, en nu de grootste Social Media site is. We kijken terug op de originele data die ik aangehaald heb: Compete PRO. Het Compete paneel is de grootste in deze bedrijfstak, zij combineren online gedrag van miljoenen consumenten over de Verenigde Staten. De grote van dit paneel biedt de juiste omvang om dieper in te gaan op het consumenten gedrag en betrokkenheid wat niet mogelijk is bij kleinere onderzoek groepen. Social Media en Unieke Bezoekers Volgens Compete PRO had Youtube.com 167.848.349 unieke bezoekers in Juni 2014, in mei waren dat er 167.737.857. Dit heb ik geïllustreerd in een Powerpoint grafiek dat tot de maand Juni 2014 laat zien voor Youtube en facebook. Wellicht verklaart dit waarom men het maar moeilijk kan geloven dat Youtube Facebook voorbij is gestreven in Amerika. Dus, bekijk onderstaand grafiek, het laat zien hoe dicht bij Facebook Youtube is geweest in de afgelopen 2 jaar, zelfs voordat de lijnen elkaar kruizen in Juni, de meest recente maand waarvoor data beschikbaar is. Youtube was Facebook ook even voorbij in November 2013 met 50.000 unieke bezoekers, maar Facebook vocht zich terug in de volgende maand. Nu in Juni 2014 leidt Youtube met 1,4 miljoen meer unieke bezoekers, dus Facebook zal niet zo makkelijk herstellen als in November 2013. Second Opinion over Youtube vs Facebook Een Second Opinion? Volgens Quantcast heeft Facebook tussen 31 Mei en 29 Juni 138.991.062 unieke bezoekers per maand gehad. Ondertussen had Youtube 180.309.305 unieke bezoekers per maand in diezelfde periode. Dit geeft een veel grotere voorsprong weer dan de Compete PRO onderzoeken. Wat zouden marketeers moeten doen met deze informatie? De echte vraag is wat internet marketeers en video content producers zouden moeten doen met deze data? Ten eerste, u moet zch realiseren dat comScore en Nielsen, beide nemen Google en Youtube samen als Google sites, een blinde vlek hebben gecreeerd: Youtube verdwijnt uit hun lijsten van Top Websites. Dit is een van de redenen waarom men verbaast is dat Youtube de tweede grootste zoekmachine is. Ook verklaart het waarom nog meer mensen verrast waren dat Youtube Facebook heeft gepasseerd en het grootste Social Media kanaal is in Amerika. Ten tweede, moet u zich realiseren dat deze ‘blinde vlek’ voor anderen u een competitie voordeel geeft op korte termijn. Terwijl vele marketeers, merken, winkeliers en storytellers Youtube over het hoofd zien of zich strikt focussen op Facebook en Twitter voor hun social media marketing en content marketing campagnes, u de keus heeft om uw kans te grijpen. Hierbij is het goed om te weten dat:
- 500 jaren in Youtube video’s elke dag worden bekeken op Facebook
- 700 Youtube video’s gedeeld worden op Twitter elke dag
- Youtube video hebben een veel grotere impact op kijkers dan Facebook posts
De impact van TrueView advertenties op consumenten Volgens Youtube Insights van januari 2014, Youtube Trueview Ads:
- 76% meer kans dat consumenten een relevante zoekopdracht plaatsen op het web
- 3x meer kans op een relevante zoekopdracht op Youtube
- Generen een toename van 74% van bezoekers op de site van de adverteerder
Volgens Youtube Insights Q1 2014, hebben de top advertenties een nog grotere betrokkenheid bereikt bij merken. Door een Top advertenties op Youtube te zijn:
- Had 71% van de campagnes een toename in zoekopdrachten
- 79% van de campagnes had een significante toenamen in bekeken video’s van dezelfde adverteerder
Als laatste nog een belangrijke tip voor internet marketeers en video content producers: U kunt het feit gebruiken dat Youtube Facebook heeft gepasseerd in unieke bezoekers bij u eerst volgende meeting of webinar. Maar vertel uw publiek ook dat klanten en andere bedrijven deze blinde vlek voreg of later ook zullen ontdekken. En voor diegene die nog twijfelt om het marketing budget van Facebook naar Youtube te verplaatsen, herinner hen eraan dat een video veel meer impact heeft op consumenten dan een Facebook posts. Daarom worden er 550 jaar aan Youtube video’s dagelijks bekeken op Facebook.
Bron: ReelSEO.com