Het Amerikaanse kanaal Frederator Networks deelt de analyse van hun YouTube-statistieken van het afgelopen jaar.
Het online netwerk voor animators runt ongeveer 1300 verschillende YouTube-kanalen en genereert maandelijks ruim 120 miljoen views. Om inzicht te geven in wat werkt op gebied van online video, deelt Frederator Networks een analyse van hun videostatistieken op hun blog.
Het beste tijdstip om te publiceren:
In essentie pieken online video’s op hetzelfde moment als op televisie: primetime in de avond. Door video’s eerder te posten geven creators YouTube de tijd om hun video’s te indexeren en richting de subscribers te sturen voordat de piek begint. De tijdstippen gelden voor elke tijdszone.
- Maandag: 14:00 – 16:00
- Dinsdag: 14:00 – 16:00
- Woensdag: 14:00 – 16:00
- Donderdag: 12:00 – 15:00
- Vrijdag: 12:00 – 15:00
- Zaterdag: 09:00 – 11:00
- Zondag: 09:00 – 11:00
De beste dag om te publiceren:
Donderdag lijkt de uitgelezen dag om je YouTube-video te plaatsen. In de grafiek is te zien dat het aantal kijkers stijgt vanaf donderdag, het aantal piekt op zaterdag en afzwakt op zondag. Frederator Networks gelooft dat dit samenhangt met de vrije tijd die kijkers hebben.
Het beste moment om je advertentiebudget in te zetten:
Bij Frederator Networks zagen ze het aantal kosten per view (cpm) pieken in het midden van maart, eind mei, in september en vlak voor de feestdagen. Dit komt overeen met de traditionele verwachting van adverteerders en het gedragspatroon van de meeste consumenten.
De kosten per view waren in september overall het hoogst, omdat in deze maand het zwaarst geïnvesteerd moet worden om een groot publiek te bereiken. Het merendeel van de kijkers van Frederator Networks bestaat immers uit schoolgaande of studerende jongeren (13 tot 34 jaar oud) voor wie in september school of werk weer begint.
Bron: Adformatie