24% van de leidinggevenden zegt de komende drie jaar aanzienlijke investeringen in AR te zullen doen, blijkt uit de jaarlijkse Global Digital IQ Survey van PWC. Ook multinationals Apple en Google lijken stevig in te zetten op de technologie de komende jaren. Het meest bekende voorbeeld van Augmented Reality is waarschijnlijk nog steeds het in 2016 geïntroduceerde spel Pokémon Go. Hierbij moeten spelers in hun eigen omgeving op zoek naar Pokémon figuren om deze vervolgens te vangen. Maar, naast het spelelement, kent AR inmiddels veel meer verschillende toepassingen die erg handig zijn voor consumenten en tevens de populariteit van een merk of product kunnen versterken. Daarnaast wordt AR in het bedrijfsleven vaak toegepast om efficiënter te kunnen werken of leren. Lees hier alles over de onbegrensde mogelijkheden van AR.

Korte geschiedenis en definitie

Al in de jaren ’50 werd er gebruik gemaakt van AR technieken. Bijvoorbeeld bij analoge camera’s om extra informatie te geven over het diafragma, de sluitertijd en lichtintensiteit. Wanneer je door de zoeker van een analoge camera kijkt zie je deze informatie in het beeld weergegeven en veranderen wanneer je deze aanpast. Vanaf de jaren ’90 wordt AR veel gebruikt in gevechtsvliegtuigen en helikopters.

Augmented Reality, naar het Nederlands vertaald ‘toegevoegde realiteit’, legt zichzelf eigenlijk al uit. Er wordt iets toegevoegd aan de realiteit. Vaak is dit een 3D object, tekst of numerieke informatie. Vandaag de dag gebruikt men voornamelijk zijn of haar smartphone of tablet om AR te kunnen ervaren. Er zijn al wel enkele AR-brillen op de markt, maar dit is (nog) niet onder alle consumenten wijdverspreid. Naast het spel Pokémon Go, zijn de Snapchat lenses ook een bekend voorbeeld dat iedereen wel herkent:

Verschil AR en VR

AR wordt nog vaak verward met VR (Virtual Reality). Maar, er is wel degelijk een groot verschil tussen deze twee technologieën. Bij VR wordt geprobeerd om een virtuele werkelijkheid te creëren. Door je zintuigen te manipuleren lijkt het alsof je in een andere wereld bent, waarin je kunt rondkijken en lopen. Voor VR heb je een speciale bril nodig. Hierdoor heb je meestal geen contact meer met de mensen in je omgeving. Bij AR krijgt men de normale werkelijkheid te zien, aangevuld met extra informatie. Het is dus een extra laag op de realiteit, geen alternatieve realiteit. Bij AR kun je de mensen en voorwerpen om je heen nog steeds zien en met ze communiceren.

Apple en Google

Tim Cook, de CEO van Apple (opvolger Steve Jobs), noemt AR een potentieel net zo’n belangrijke ontwikkeling als de smartphone. Apple zet dan ook vol in op AR. Veel minder dan bijvoorbeeld op Virtual Reality. Cook zegt het belangrijker te vinden iets toe te voegen dan een werkelijkheid te vervangen, zoals bij VR gebeurt. Met de introductie van Apple ARKit in iOS11 is er in één keer het grootste AR platform ter wereld ontstaan. Google lanceerde onlangs een vergelijkbaar platform, ARCore. Beide platformen stellen videomakers en ontwikkelaars in de gelegenheid eenvoudig 3D-objecten in de echte wereld te kunnen plaatsen.

Vijf verschillende toepassingen

Zoals in het begin van dit artikel besproken, kent AR veel verschillende toepassingen die iets toevoegen aan de beleving van een consument. Voor de overzichtelijkheid delen we die voor nu even in, in 5 verschillende toepassingen. We zullen bij elke toepassing een (of een aantal) voorbeelden noemen om een goed beeld te geven van de mogelijkheden:

1. Storytelling
AR kan goed gebruikt worden om bestaande content te verdiepen en verrijken op het gebied van storytelling. Een aantal journalistieke platformen is hier flink mee aan het experimenteren. Bijvoorbeeld de Amerikaanse krant The Washington Post en nieuwsplatform Quartz. Ze voegen dan bijvoorbeeld relevante 3D landkaarten, schaalmodellen of objecten toe aan artikelen zodat je een beter beeld krijgt van het verhaal:


2. Experiences
AR dompelt je niet helemaal onder in een virtuele wereld, zoals VR dat doet, maar het kan nog steeds zorgen voor een andere ervaring van de wereld. Doormiddel van GPS is je locatie tegenwoordig nauwkeurig te bepalen. Dit geeft je als merk de kans om je verhaal te vertellen in de wereld van een consument. Voorbeelden hiervan zijn het visualiseren van een oud dorpsplein en zo laten zien hoe de huizen en gebouwen er vroeger uitzagen (Gemeente Spijkenisse), schilderijen tot leven te laten komen in een museum (Museum Ontario) of  een supermarkt actie tot leven brengen (PLUS Supermarkten).

   

3. Service
Naast deze verrijkende belevingen kan AR ook praktisch ingezet worden om bijvoorbeeld efficiënter te kunnen werken. AR biedt de mogelijkheid afstanden en lengten nauwkeurig op te meten, op afstand hulp te bieden of extra informatie weer te geven bij ingewikkelde machines. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij het maken van een offerte voor zonnepanelen of het inmeten van een traplift, het verlenen van klantenservice voor een bepaald product, het opmeten van je nieuwe appartement, etc. Dus niet alleen zodat de consument vóór aankoop al een beeld heeft van het eindresultaat, maar ook om de foutmarge bij plaatsing sterk te reduceren. Voor TWNKLS maakte we een casevideo over hoe AR gebruikt kan worden om efficiënter te werken met de machines van WEMO:

4. Try-on

Nu retail zich van offline naar online verplaatst is er een grote behoefte aan het virtueel uitproberen van producten. AR biedt hier een goede uitkomst voor. AR maakt het namelijk mogelijk om, in samenwerking met nieuwe technologische functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld gezichtsherkenning op smartphones, producten op jezelf of in je huis uit te proberen. Dit is al mogelijk met onder andere brillen, make-up, tatoeages, auto’s, het verven van een muur en meubels in je huis. Naast kijken hoe iets staat, is het in veel van deze applicaties ook mogelijk om te customizen en gelijk te kopen:

     
5. Collaborative learning
Tot slot kan AR ook helpen bij het aanleren van nieuwe vaardigheden of kennis. Denk hierbij aan het inwerken van nieuw personeel of studenten (op afstand), maar ook het spelenderwijs aanleren van kennis aan kinderen. De AH Dino actie is een treffend voorbeeld van het combineren van een commercieel merk met het aanleren van kennis aan kinderen:

Toekomst

Er is momenteel een verschuiving zichtbaar van smartphone apps naar AR. Augmented Reality verschuift de aandacht van de gebruiker van het naar beneden gericht “op de mobiel kijken” naar het “naar voren kijken”.  Alles wat je met een smartphone kan is ook mogelijk in AR. Raimo van der Klein, oprichter van Layar, voorspelt dat we over een aantal jaar alles wat we nodig hebben continue bij de hand hebben in AR format; agenda, reistijden, appjes, herinneringen, het weerbericht, etc. Ook noemt hij een bril daarvoor het meest voor de hand liggende accessoire, omdat het dicht bij je oren en ogen zit. In dit artikel gaven we al wat voorbeelden van leuke en slimme AR toepassingen. Dit is nog maar het begin, we zijn benieuwd wat de toekomst nog zal brengen!