Wat als er een advertentie bestaat waar je je ogen niet vanaf kunt houden? Het is pakkend, bijna hypnotiserend en het zou je weerhouden om verder te scrollen op Facebook.

Clipgraphs is precies zo’n soort type advertentie. Het is een grote hit in de digitale wereld van glossy magazine advertenties. Facebook wil samen met Instagram dat meer merken deze half video, half fotografie stijl, gaan gebruiken om te adverteren.

GIF

“Clipgraphs wordt een hit op Facebook,” voorspelt een uitvoerende in advertising. Clipgraphs bestaan al een aantal jaren, maar is populair geworden door twee artiesten in de advertising. Het format is een type GIF, een foto waarvan alleen een klein deel beweegt.

Deze style wordt al gebruikt in advertenties op Tumblr, maar nu wil Facebook er ook een slag mee slaan. Facebook heeft de mogelijkheid om deze vorm van adverteren te supporten vanwege autoplay, dit zet foto’s in beweging zonder dat gebruikers er op moeten klikken. Sommige merken als Coca-Cola maken al gebruik van Clipgraphs op Facebook.

Vorige week is Instagram geüpdate waardoor het mogelijk is om video’s af te spelen met autoplay. Adverteerders kunnen op deze plekken gebruik maken van Clipgraphs, dit kopen zij op als video.

Spelenderwijs kwam men achter het idee van “geïsoleerde beweging.” Het wordt gezien als de ideale manier van adverteren omdat de mensen hun ogen er niet vanaf kunnen houden. En dat is precies wat adverteerders willen, toch?!

GIF

Momenteel willen erg veel bedrijven Clipgraphs inzetten op Facebook en Instagram. Het straalt namelijk elegantie uit. Ze zijn in overleg met het team van Facebook hoe zij de projecten zullen aanpakken. Het format is namelijk complex en kan enkele weken duren voordat het af is.