YouTube past eindelijk die vervelende functie aan, dat het direct beter bruikbaar maakt voor content producers en hopelijk ook minder frustrerend voor gebruikers.

Annotaties, de klikbare pop-ups (die op dit moment nog steeds beschikbaar zijn) worden vervangen voor een nieuwe functie “cards,” die tot grote vreugde van de advertisers onder ons (en wellicht wat minder gelukzaligheid van de gebruiker) ook op mobiele apparaten zal functioneren.

Het goede nieuws is dat ‘cards’ een relatief minimale ruimte van de video inneemt wanneer ze in eerste instantie verschijnen. Ze laten een teaser tekst zien en er wordt pas meer informatie getoond als er op geklikt wordt. Verder in de clip toont een kleine “i” aan dat de ‘cards’ aanwezig zijn. “U kunt cards zien als een evolutie van annotaties,” schrijft YouTube op haar eigen officiele partner blog. “Ze kunnen uw kijkers informeren over andere video’s, playlists, websites en nog veel meer.” Youtube wil haar klanten uiteraard tevreden houden, want het bedrijf biedt immers een feilloze inrichting aan voor het verkopen van reclame tegenover gecreëerde content. Bij het behouden van deze feilloze inrichting hoort natuurlijk ook enige aanpassing. Vorig jaar haalde het bedrijf 43,7 miljard dollar op met advertentie-inkomsten ($12,5 miljard van AdSense, $31,2 van eigen sites, zoals YouTube en de zoekpagina)Fred Seibert, oprichter en CEO van Frederator (dat cartoons produceert voor kinderen op zowel traditionele TV als op YouTube), is positief over de veranderingen, al zegt hij dat niet alle gebruikers werkelijk goed zijn in het toepassen van de annotatiefunctie.“Overmatig gebruik van annotaties is niet de bedoeling” zei hij. “Wij geloven in een correct gebruik van annotaties, maar vele mensen doen dit duidelijk niet.” (YouTube makers: lees de Frederators handige gebruiksaanwijzing voor het niet vervelend worden in het toepassen van annotaties hier)

Maar in principe is Seibert erg optimistisch over het algemene concept: “het helpt producten van een maker met elkaar te verbinden en als je dat correct doet zullen je gebruikers er dankbaar voor zijn. Het maakt relaties tussen video’s mogelijk dat anders echt niet zou kunnen” zegt hij. “Laten we zeggen dat je een traditionele TV serie zoals Breaking Bad gemaakt hebt en je bedrijf heeft ook een hoop andere films waar Brian Cranston in speelde – de notie dat een Breaking Bad video kan leiden naar andere video’s waar Brian in speelt, zoals Malcolm in the Middle, is een waanzinnig ding.

“Het probleem was, nu meer en meer kijkers via mobiele applicaties kijken, dat we geen gebruik konden maken van dit aanbod.” zegt Seibert “De oude annotaties zijn extreem gelimiteerd op mobiele applicaties. Ik denk dat 40% van onze kijkers dit op mobiele applicaties doen en annotaties zijn minimaal voor hen. Nu kunnen ze echter op alle levels deelnemen.”

Binnenkort is de nieuwe YouTube functie te zien. Of het werkelijk zo succesvol gaat zijn als Seibert denkt kunnen alleen de gebruikers ons vertellen.

Bron: Adweek