Bedrijven kunnen steeds moeilijker uitleggen wie ze zijn, wat ze doen en wat het beroep daadwerkelijk uitvoert. Dankzij de informatiemaatschappij is de behoefte aan versimpelen groter dan ooit. Bedrijfsanimaties, ook wel explanimations, kunnen hiervoor een goede oplossing zijn.

Bepaal het doel en de doelgroep

Bij elk communicatieconcept is het van belang om je doel en doelgroep te bepalen. Wil je reclame maken voor het bedrijf, of juist mensen nieuwe mensen werven om het team te versterken? Wil je een nieuwe doelgroep bereiken of de huidige doelgroep een beter beeld geven van het bedrijf? Schrijf het op, bespreek het en maak het concreet. Dit is namelijk belangrijk voor de hoofdboodschap in de bedrijfsanimatie.

Succesvol concept

In een bedrijfsanimatie zal de focus komen te liggen op SUCCES (Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, Story). Deze aspecten zullen ervoor zorgen dat het verhaal van je bedrijf onthouden wordt. Denk goed na over deze aspecten binnen je eigen bedrijfspresentatie: hoe kun je deze goed terug laten komen?

Velen maken een duidelijk, concreet verhaal waarin zij uitleggen wat hun bedrijf precies doet, waarom zij de beste zijn en je met hen in zee moet gaan. Enkele aspecten van SUCCES worden meegenomen, maar Unexpected wordt vaak vergeten. Mindmaps met alle associaties die je bij je bedrijf of concept hebt en willekeurige woorden die niets met je concept te maken hebben, kunnen leiden tot een creatieve stroom. Denk aan South Park: de koningen van willekeurige verbanden leggen. Ook het gebruiken van een held om je verhaal te vertellen is een manier. Mensen kunnen zich namelijk makkelijker identificeren met een held, waardoor de emotie sterker overkomt.

Op deze manier van animaties maken bereik je je doelen en kun je complexe en minder complexe elementen van je bedrijf nog beter aan de doelgroep overbrengen.

Bron: Dit is een artikel geschreven door @CarlienLaarman voor Frankwatching