Animatie effectief

Veel en veranderende content is belangrijk voor de vindbaarheid in zoekmachines. Maar behalve vindbaarheid is ook de effectiviteit van content van belang om over na te denken. Met bezoekers die vooral scannend lezen en razendsnel (denken te) begrijpen is een boodschap écht overbrengen best lastig. Inspelen op een korte aandachtsspanne is essentieel. En dat is precies wat een animatie doet.

Vijf redenen waarom animaties écht werken:

Laagdrempelig instappen

Animaties zijn hot. De grote play-knop op een animatie is een aantrekkelijke call-to-action voor bezoekers. Het klikken op deze knop heeft een belangrijke functie. Als een bezoeker op de play-knop klikt verwacht hij dat het filmpje gaat spelen. Daarmee verandert het gedrag van de bezoeker veranderd van ‘actief scannen’ naar ‘passief ontvangen’. Dit is een belangrijke omschakeling want de bezoeker staat nu meer open voor het ontvangen en begrijpen van de boodschap. Je hebt de aandacht!

Sneller en beter begrijpen

Goede animaties vertellen een visueel verhaal, eventueel versterkt met voice-over. Het grote voordeel van animaties is dat je het de hersenen enorm makkelijk maakt een boodschap te duiden. Onze hersenen verwerken direct de beelden die we zien. Het kost ons minder moeite om plaatjes te begrijpen dan tekst. Het toevoegen van een voiceover versterkt dit effect, mits er een direct verband is tussen wat je ziet en wat je hoort.

Herkenbare uitstraling

De grafische stijl van animaties zet een sterke visuele identiteit neer. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de merkbeleving van de kijker. Het straalt professionaliteit uit en vergroot geloofwaardigheid en herkenbaarheid.

Ongelimiteerd vertellen

Zoals dat bij filmopnamen wel het geval is, wordt een animatie niet beperkt door zaken als weersomstandigheden, acteurs of fysieke beperkingen. Je kunt vertellen wat je wilt. En ook het later aanpassen of uitbreiden van de boodschap is eenvoudiger dan je zou denken.

Breed inzetbaar en makkelijk deelbaar

Animaties zijn op allerlei manieren in te zetten. Dat gaat verder dan de animatie simpelweg op je website plaatsen. De animatie kan bij salespitches worden ingezet. Of op events, tijdens een workshops of als onderdeel tijdens trainingen. Het kan overtuigen of juist discussies opwekken. De échte waarde van animaties is dat je een verhaal zonder moeite kort, helder en consistent kunt vertellen. Waar en wanneer dan ook