Tweederde van de Nederlanders kijkt regelmatig online video. Korte video’s zijn populairder dan lange video’s. Eenderde (31 procent) kijkt dagelijks korte video’s, 9 procent kijkt dagelijks lange video’s. YouTube is de meest bezochte gratis site/app voor online video’s, gevolgd door Uitzending Gemist en Facebook. De meest gebruikte betaalde online videodiensten zijn Netflix, RTLXL en UPC. Dit blijkt uit onderzoek naar het gebruik van online video in Nederland, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van Sanoma/SBS begin dit jaar.
Devices
Veruit de meeste online video’s worden bekeken op pc of laptop, gevolgd door tablet en smartphone. Pc en laptop worden voor lange én korte video’s gebruikt, tablets en smartphones vooral voor korte. Ouderen bezitten vaker een tablet, maar jongeren gebruiken deze intensiever voor het kijken naar online video’s. Jongeren hebben vaker een smartphone en gebruiken die hier intensiever voor. De verwachting is dat tablet en smartphone steeds belangrijker worden voor online video kijken en dan met name voor korte video’s.
Video op werk
Nederlanders bekijken online video’s thuis (98 procent) en op werk (14 procent). Video’s op het werk worden vaak om professionele redenen gekeken. De online video’s die mannen (26 procent) kijken zijn vaker niet aan werk gerelateerd dan bij vrouwen (18 procent).
YouTube meest bezochte site voor online video
Mannen kijken vaker via YouTube (80 om 74 procent) en NOS.nl (28 om 12 procent) dan vrouwen. Vrouwen kijken vaker via Facebook (40 om 31 procent). RTL.nl en RTL XL doen het even goed bij vrouwen en mannen. Uitzendinggemist wordt ongeveer door iedereen even vaak bekeken, geen verschillen op geslacht of leeftijd. Jongeren (14 – 24 jaar) bezoeken alle sites vaker dan mensen ouder dan hen. Alleen Telegraaf.nl wordt vaker bezocht door mensen ouder dan 24 jaar (12 om 3 procent).
Betalen voor online video wordt nog niet breed gedragen
Een minderheid van de Nederlanders (10 procent) betaalt voor online video. Betalen voor een abonnement, pakket/bundel of ad hoc komt ongeveer even vaak voor. In de groep betalers vallen gemiddeld meer mannen en jongeren in de leeftijd 25-34 jaar. Zij zijn vaak kapitaalkrachtiger. Gemiddeld geeft men per maand 27,50 euro uit aan abonnementen of 20 euro aan ad hoc of een pakket/bundel video’s.
Een kwart van de huidige betalers verwacht in de nabije toekomst meer uit te gaan geven aan online video’s. Mensen die nu meer online video’s dan gemiddeld kijken, verwachten in de toekomst vaker en meer te gaan betalen. Mensen die nu minder dan gemiddeld kijken, verwachten vaak slechts iets meer te gaan betalen hiervoor.
Korte video’s worden vaker bekeken dan lange video’s
Wat is kort? Gemiddeld noemt een men 11 minuten een korte video. Het meest genoemd wordt 5 minuten. Tv-programma’s worden het meest bekeken als het om langere video’s gaat. Mannen kijken minder series dan vrouwen.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in twee fasen. In het eerste deel is respondenten gevraagd om op een doordeweekse en een weekenddag alle bekeken online video’s in te voeren (daadwerkelijk gedrag). Het tweede deel van het onderzoek bestond uit vragen om het onderwerp online video verder uit te diepen (uitgevraagd gedrag).
Aan het eerste deel van het onderzoek hebben 1.339 respondenten meegedaan. Zij hebben in totaal 4.274 online video’s ingevoerd. Van de 1.339 deelnemers hebben 1.083 respondenten het tweede deel van de vragenlijst ingevuld. Al het onderzoek is online afgenomen onder consumenten uit het StemPunt-panel van Motivaction in de leeftijd 14-65 jaar.
Bron: Marketingfacts.nl