2013 was een bewogen jaar op het gebied van social media. Wij Nederlanders hebben afscheid moeten nemen van Hyves en wereldwijd heeft iedereen kennis kunnen maken met diensten als Snapchat en Vine, die in korte tijd ontzettend populair zijn geworden. Maar ook de groei van Pinterest is opvallend, net als de groeiende populariteit van Instagram onder jongeren en jongvolwassenen. Over een paar weken is het alweer 2014 en dus is het handig om goed in te spelen op alle trends, maar ook om te anticiperen op alle trends die in 2014 vast en zeker zullen gaan komen.

2013 was ook het jaar waarin het delen van foto’s en video’s belangrijker is geworden. Via Vine, Instagram en Snapchat zijn bij elkaar opgeteld veel meer video’s gedeeld dan via Facebook en Twitter. Steeds meer grote merken zijn ook actief op deze sociale netwerken. MTV kondigde bijvoorbeeld de nominaties voor de MTV Video Music Awards aan via Instagram en Vine. Jayson DeMers van Forbes voorspelde eerder al dat micro-video een vaste aanwezigheid zal zijn in de toekomst, dus het kan zeker geen kwaad om in 2014 de focus te gaan leggen op Vine en Instagram.
Foto’s en video’s zijn momenteel massaal terug te vinden op social media, maar ook content marketing is nog steeds erg belangrijk. Sterker nog: alles wijst er op dat content marketing in 2014 nog belangrijker zal gaan worden. Uit onderzoek is gebleken dat blogs 67 procent meer leads per maand hebben dan bedrijven die geenrekening houden met content marketing. Dit betekent dus dat het in 2014 belangrijk is om een verbeterde content marketingstrategie te hebben. Zorg ervoor dat je regelmatig blogt en je alle bezoekers verwent met nuttige informatie, waarbij betrokkenheid centraal staat.
Last-but-not-least: hou de focus in 2014 ook op lokaal en mobiel adverteren.In 2013 zijn deze vormen van adverteren ook enorm belangrijk geworden. Mobiele apparaten ormen een belangrijk onderdeel in het dagelijks leven van consumenten. Wanneer je real-time betrokken kunt zijn met consumenten, levert dit uiteindelijk ook meer op. Sociale netwerken als Facebook bieden ook steeds meer mogelijkheden om lokaal maar wel mobiel te adverteren.
Bron: Dutchcowboys

