Hier zijn de belangrijkste ingrediënten voor het maken van boeiende inhoud die kunnen helpen om het schrijven van een script effectiever te maken. De met een Oscar bekroonde scenarioschrijver Aaron Sorkin legt in zijn Masterclass-module de nadruk op twee essentiële ingrediënten in een script: 1] Intentie en 2] Obstakel.
Zonder een luide en duidelijke intentie en een formidabel obstakel, is er geen drama, zegt Sorkin. Maar gaat dat niet echt over het maken van films in Hollywood? Nou, elke videoproductie gaat net zoveel over het maken van films als over adverteren. Wat in een goed scenario voor een Hollywood-film geldt, geldt ook voor ieder geweldig videoscript. De sleutel is het vertellen van verhalen. En dat komt met een boeiend script. Wat zorgt voor een boeiend script?
#1 Een goed plot
Als je op het punt staat video’s te maken die iets specifieks verkopen, heeft je script een duidelijke richting nodig. Een boeiend videoscript heeft een duidelijk opgemaakt plot. Dit betekent dat het een intentie heeft, bijvoorbeeld om een probleem op te lossen of een uitdaging aan te gaan – en een obstakel – iets dat het oplossen van het probleem verhindert. Een goed obstakel is belangrijk om duidelijk te maken dat de oplossing alleen de meest haalbare is. Als je bijvoorbeeld boeiende inhoud voor een wasmiddel probeert te maken, moet je denken aan obstakels of uitdagingen waarmee een persoon wordt geconfronteerd tijdens het wassen van kleding. Deze obstakels moeten dicht bij de werkelijkheid liggen. Als de uitdaging bijvoorbeeld is dat je handen droog worden na gebruik van het wasmiddel, komt dit misschien niet zo sterk uit voor degenen die volautomatische wasmachines gebruiken of de wasserettes gebruiken om kleding te wassen. Het moet sterker zijn, zoals – witte kleding ziet er niet zo schoon uit als gekleurde kleding met wasmiddelen in het algemeen of wasmiddelen leiden tot krimpen van kleding. Wanneer uw wasmiddel een van deze obstakels oplost, is uw plot overtuigender.
#2 Beelden die de kijker aanspreken
Nog voordat je aan het script of de productie van video content denkt, moet je bepalen met wie je gaat praten. Deze ene persoon is jouw ideale kijker die op zoek is naar een video of oplossing als deze. Onthoud dat wanneer je voor één ideaal publiek schrijft, het werkt voor de meeste van je doelgroepen. Je kunt niet te veel doelgroepen tegelijkertijd behandelen. Wie is je gemiddelde publiek? Als je dit eenmaal weet, moet je script dialogen en beelden bevatten die tot die persoon spreken. Maak je script kort maar beschrijvend – de video regisseur moet kunnen zien wat je laat zien. Schrijf het in de derde persoon en de tegenwoordige tijd. Eenvoudige visuele beschrijvingen helpen bij het maken van karakter- of achtergrondschetsen. Overweeg deze twee voorbeelden –
Voorbeeld 1 – Een vrouw van middelbare leeftijd staat in de keuken de afwas in de gootsteen te doen. Alles is vies.
Voorbeeld 2 – Een vrouw van 45 jaar wordt met veel moeite over het oppervlak van een kom gekrabd. De gootsteen staat vol met borden terwijl er veel water over de vloer verspreid is.
In het tweede voorbeeld ben je echt in staat om je publiek aan te spreken omdat de regisseur nu kan laten zien wat het betekent om elke dag te zwoegen over gerechten. Het wordt gezien en getoond.
#3 Alleen nuttige dialogen werken
Een boeiend script heeft minimale dialogen – alleen dialogen die bijdragen aan het verhaal. Dit wordt het best uitgelegd door bijvoorbeeld een Pepsi-commercial die de vraag oproept: is Pepsi oké? De hele video speelt met alleen deze vraag en wordt succesvol afgesloten met zijn visuals – Pepsi is meer dan oké. Nu werd de laatste regel niet gezegd in de video, maar hij wordt wel getoond. Dit is de kracht van minimale dialogen in een videoscript. Dialogen moeten het publiek naar iets groters en belangrijkers leiden.
#4 Houd de inzet hoog om boeiende inhoud te maken
Dit klinkt misschien als de uitbreiding van punt 1, maar dat is het echt niet en het is erg belangrijk. Sommige van de goed presterende videoadvertenties kunnen de kijkers op het puntje van hun stoel houden. Hoe bereik je dit in je videoscript? Door de inzet hoog te houden, is het als een goocheltruc – je bouwt spanning of nieuwsgierigheid op en dan laat je het zien. Je publiek zou al het andere moeten laten vallen en zouden willen weten wat er daarna gebeurt.
Als je een goed voornemen en een formidabel obstakel hebt gecreëerd, is het volgende dat je ervoor moet zorgen dat er voldoende inzet is om het publiek zowel aan de intentie als aan het obstakel te haken. Gooi meer conflicten, uitdagingen en verhoog het niveau van de inzet met elk keerpunt. Dit zal zorgen voor een uiterst boeiend script. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de NFL-commercial over 100 jaar van het spel. De commercial begint formeel en neemt het publiek vervolgens mee naar een enorme witte taart waarop de American Football wordt bewaard. Op het moment dat de camera naar de taart draait, krijgt het publiek het gevoel dat hier iets gaat ontploffen of fout gaat. De rest van de commercial zorgt voor verschillende conflicten, waarbij de inzet (in dit geval veel tafels) steeds hoger wordt.
#5 Kleine subplots die bijdragen aan het hoofdplot
Een andere belangrijke factor die tot een boeiend videoscript leidt, is de omvang van de subplots. Deze subplots zijn vaak degenen die echt wat humor toevoegen aan een serieus verhaalplot. Soms fungeren ze als katalysator of soms dragen ze bij aan de chaos of de obstakels. Wat echter opmerkelijk is, is dat al deze subplots alleen zijn gemaakt om toe te voegen aan het hoofdplot. Alle landschappen, kleine details of personages die geen deel uitmaken van het hoofdverhaal, moeten ook aan het hoofdverhaal worden toegevoegd. De reden waarom je in de eerste plaats subplots nodig hebt, is omdat deze helpen om boeiende inhoud te creëren met een blijvende foto of boodschap in de hoofden van de kijkers. Zoals in de NFL-commercial die we hierboven bespraken. Er waren verschillende subplots – het verhaal van de man die de taart bederft, de man met verschillende ringen, het meisje aan het einde – iedereen draagt bij aan het hoofdplot dat de boodschap naar voren brengt over de waanzin die NFL is.
Het videoscript is het hart en de ziel van het videoproductieproces. Clipforce kan samen met jou een duidelijk scenario maken. Neem snel contact op met jullie vaste producer.