Gepersonaliseerde advertenties, gepersonaliseerd nieuws, gepersonaliseerd televisie kijken en een gepersonaliseerde bonuskaart, steeds meer zaken uit het dagelijks leven worden aangepast op de voorkeuren en data omtrent een specifiek persoon. Niet zo gek dat gepersonaliseerde video’s ook erg goed in de smaak vallen bij kijkers. Maar hoe werkt dit precies en wat zijn de mogelijkheden? In dit artikel brengen we je op de hoogte van de mogelijkheden van gepersonaliseerde video’s. Ook geven we je een aantal voorbeelden van verschillende toepassingen.

Hoe werkt gepersonaliseerde video?

Gepersonaliseerde video is een onderdeel van gepersonaliseerde marketing. Gepersonaliseerde marketing, ook bekend als één-op-één marketing of individuele marketing, is een marketingstrategie waarbij bedrijven gebruik maken van data-analyse en digitale technologie om geïndividualiseerde berichten en productaanbiedingen te leveren aan huidige of toekomstige klanten. Door het verwerken van persoonlijke gegevens als naam, leeftijd, geslacht, locatie, datum, tijd, apparaat, zoektermen, bezoekersfrequentie, klantgeschiedenis en eigen CRM-data kunnen video’s persoonlijk gericht worden aan een specifieke bezoeker of klant. Hierdoor krijgen de kijkers een meer persoonlijke ervaring en alleen de informatie die voor hen relevant is. Doordat verschillende persoonlijke gegevens automatisch verwerkt kunnen worden in dezelfde video, kost het relatief weinig moeite en geld om duizenden gepersonaliseerde video’s te laten ontwikkelen.

Platformen

Er zijn veel platformen die het software gedeelte van het personaliseren van video’s op zich kunnen nemen. De bekendste internationaal zijn Vidyard en ImpossibleFX. In Nederland is StoryTeQ het bekendst. Blue Billywig biedt tevens realtime gepersonaliseerde video oplossingen aan.

Toepassingen

Gepersonaliseerde video kent breed scala aan toepassingen. Wij hebben een drietal hiervan gekozen en bespreken deze aan de hand van voorbeelden. Zo krijg je een indruk van de meest gebruikte en succesvolste vormen van gepersonaliseerde video.

Welkomstvideo

Zelfs nadat een klant een product, toegangsbewijs of dienst heeft aangeschaft kan een persoonlijke video van toegevoegde waarde zijn! Om kijkers te verheugen op hun bezoek of als extra service. Sommige services of producten vereisen mogelijk verdere uitleg en verduidelijking. Op deze manier werk je aan je klantenbinding, lever je een goede service en haal je tevens een stukje druk van je klantenservice weg. In onderstaand voorbeeld van het Van Gogh museum weten kijkers al vóór hun bezoek welke kant ze op moeten in het museum voor welke collectie, dat ze geen foto’s mogen maken en worden ze op de hoogte gebracht van de mogelijkheid van een audiotour:

Gepersonaliseerde welkomstvideo’s zijn, naast in voorbereiding van het bezoeken van een museum of attractie, ook goed inzetbaar na het afsluiten van een verzekering, telefoonabonnement of het aanmelden voor een opleiding.

Campagne/advertentie

Gepersonaliseerde video wordt ook steeds vaker ingezet om bepaalde producten te promoten of om kijkers ergens bewust(er) van te maken. Naast alleen ‘platte data’, zoals leeftijd, naam en locatie, worden er ook steeds vaker foto’s of profielinformatie van sociale netwerken gebruikt in gepersonaliseerde video’s.

 . 


Chocolademerk Cote d’Or laat haar fans ter promotie van een nieuw product, online een test invullen over hun chocoladegedrag. De uitkomst wordt als gepersonaliseerde video naar ze gemaild.
Samsung koos ervoor om de onbegrensde mogelijkheden van haar nieuwe toestel in een Facebook campagne uit te drukken door middel van deze gepersonaliseerde video’s met BN’ers.
Nivea koos voor geotargetting bij deze advertentie voor een nieuwe dagcrème. Kijkers kregen op basis van hun locatie een gepersonaliseerde video te zien.

Jaaroverzicht

Gepersonaliseerde jaaroverzichten worden elk jaar populairder. Sociaal netwerk Facebook is een van de eersten die hiermee begon en tegenwoordig bieden onder andere muziekdienst Spotify en elke iPhone dit ook aan. Het is een mooie gelegenheid om terug te kijken en te reflecteren op het afgelopen jaar. Spotify werkt met een interactieve website waarop je als gebruiker zelf ook achter data komt die je anders nooit zou weten, bijvoorbeeld het meest voorkomende sterrenbeeld van de artiesten die je hebt beluisterd. Elke iPhone geeft je tegenwoordig de mogelijkheid om zelf terugblikvideo’s te maken van je foto’s.

 . 
Nike gebruikte hardloopdata over haar gebruiksters om gepersonaliseerde animaties over 2014 te maken.
Een hele andere invulling hiervan is de jaarrekening middels en gepersonaliseerde video verstrekken. Nuon helpt haar gebruikers op deze manier de belangrijkste informatie van de jaarrekening te filteren.

Conslusie

Wil je een ​​nieuw niveau van verbinding met je klanten bereiken, dan raden we het gebruik van gepersonaliseerde video sterk aan. Gepersonaliseerde video staat pas aan het begin van haar bestaan en met de snelheid waarop technologie zich ontwikkelt zal er nog veel meer mogelijk worden in de toekomst.

Bedankt!


Voetbalclub Willem II gebruikte gepersonaliseerde video om haar clubkaarthouders te bedanken bij een verlenging hiervan.

Afbeelding bron: doxee