Dienstverlening, een breed begrip dat op veel bedrijven en merken van toepassing is. Bijna elk bedrijf levert wel een dienst aan andere bedrijven, particulieren of aan de overheid. Zelfs als een bedrijf alleen fysieke producten levert, dan is de klantenservice van dit bedrijf ook een vorm van dienstverlening. We bespreken verschillende toepassingen van online video in verschillende dienstverlenende sectoren zoals de zakelijke dienstverlening, sociale dienstverlening en facilitaire dienstverlening. Ontdek in dit artikel wat online video voor jouw dienstverlenende bedrijf kan betekenen.
Dienstverlening is de hulp die een persoon, instantie of onderneming biedt aan het publiek.
Van Dale
In dit artikel kijken we ook naar de zakelijke B2B-dienstverlening, met ‘publiek’ kunnen in dit geval dus ook andere bedrijven bedoeld worden.
Laat het zien!
Het grootste voordeel van video is dat je kijkers kunt laten zien hoe een object of proces eruitziet. Zorg er dus altijd voor dat de diensten die je levert of aanbiedt zichtbaar zijn voor je klanten door middel van online video’s. Geef bijvoorbeeld een indruk van hoe je facilitaire dienstverlening er in actie uitziet, laat een medewerker van de klantenservice vertellen over de passie voor zijn of haar werk of maak door middel van een animatie duidelijk hoe een bepaalde dienst werkt.
In opdracht van facilitair dienstverlener Bouwens& maakten we deze video die een impressie geeft van haar hostessen.
Voor Mezzo maakten we deze animatie over Respijtzorg, een vorm van sociale dienstverlening voor mantelzorgers.
Customer testimonials
Naast het in beeld brengen van diensten is het ook erg effectief om tevreden klanten over hun positieve ervaringen te laten vertellen op camera. Zij kunnen zo potentiële klanten inspireren en helpen jouw diensten te promoten. Tevens zorgen video testimonials voor een authentieker en geloofwaardiger imago van een bedrijf. Testimonials kunnen ingezet worden voor zowel B2B- als B2C-communicatie.
Lightspeed is een zakelijke dienstverlener die o.a. kassasystemen levert aan retail- en horecaondernemers. Wij maakten deze testimonial video met tevreden klant ETQ. (B2B)
Weight Watchers levert afslankprogramma’s en hulp bij gezonder leven. Gebruikster Janne vertelt over haar positieve ervaringen met de dienst. (B2C)
Social video’s
Met de huidige verschuiving van videoconsumptie van desktop naar mobiel en social media is het ook van belang om ‘social versies’ van je video’s te maken. Kortere previews van je langere video die de kijker aansporen verder te kijken op de website van het bedrijf. Denk naast de lengte ook aan het formaat van de video’s. Kijkt je doelgroep voornamelijk via zijn of haar mobiele telefoon, dan is het aan te raden ook een verticale versie van je video beschikbaar te stellen.
In opdracht van Descartes maakten we een testimonial over een aantal zakelijke diensten die ze leveren aan klant Wehkamp. Dit is de korte, social versie, verspreid via LinkedIn.
Video dienstverlening
Een derde optie is het verlenen of ondersteunen van je dienst door middel van video. Je kunt een deel van je klantenservice online verbeteren met behulp van bijvoorbeeld interactieve video. Dit zorgt ervoor dat de kijker zelf kan sturen welke informatie voor hem of haar belangrijk is. Daarbij kan ook de effectiviteit van de service op deze manier beter gemeten worden. Een andere vorm van dienstverlening via video is het aanbieden van een gebruiksaanwijzing of tutorial. In plaats van fysiek een dienst te leveren kunnen meerdere mensen dezelfde video bekijken en je dienst op deze manier ‘ontvangen’. Hierdoor neemt ook de druk op het callcenter af zodat men zich met complexere of meer renderende zaken bezig kan houden.
In opdracht van Tempo Team maakte we deze video waarin werkcoach Sabine werkzoekenden tips geeft bij het vinden van de juiste baan.
Coolblue heeft veel how-to video’s beschikbaar op haar YouTube kanaal.
Toekomst
Het gebruik van online video zal de komende jaren verder groeien en innoveren. Ook vooroplopende dienstverlenende bedrijven zullen innovaties gaan omarmen. Interactieve video, AI, AR en VR zullen een steeds grotere rol gaan spelen voor beiden. Zorg dat je als dienstverlener op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op dit vlak en gebruik online video om je klanten te bereiken en te helpen. Meer informatie over de mogelijkheden van online video? Neem contact op!
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]