Vorig jaar schreven we een artikel over de opkomst van verticale video’s. Sindsdien is de hoeveelheid bedrijven en merken die kiezen voor verticale video content enorm toegenomen. Tegelijkertijd is de ondersteuning van dit videoformaat door verschillende platformen verder omarmd. We geven een update van de laatste ontwikkelingen op het gebied van verticale video’s. Maar eerst nog even een korte terugblik:

Uit een onderzoek uit 2014 bleek al dat smartphone gebruikers hun telefoon 94% van de tijd verticaal vasthouden. De afgelopen 2 jaar is er enorm veel verticale video’s en ondersteuning bijgekomen. Hierdoor kunnen we er vanuit gaan dat dit percentage anno 2018 nog verder is gestegen. Er is eigenlijk geen reden meer om je telefoon horizontaal vast te houden!

 
NLZiet was er vroeg bij met een verticale commercial in 2015. Let op! Verticale video’s op YouTube zijn het beste te bekijken via de fullscreen modus op een smartphone.*
En vandaag de dag werkt NLZiet nog steeds met verticale video’s, bijvoorbeeld om uit te leggen hoe een bepaalde handeling in hun app werkt.

*Sommige oude YouTube video’s laten nog wel zwarte vlakken aan de zijkant zien, omdat deze geüpload zijn voordat YouTube het verticale formaat ondersteunde.

Bedrijven en merken waarbij een shift zichtbaar is naar verticale video’s

Steeds meer bedrijven en merken in verschillende branches richten zich op verticale video’s. Vooral bedrijven die ‘generatie Z’ als hun grootste doelgroep beschouwen. Onder generatie Z worden mensen verstaan die geboren zijn tussen 1995 en 2010. Deze generatie kijkt voornamelijk via haar mobiele telefoon naar online video’s. Maar ook alle andere bedrijven doen er goed aan zich op deze doelgroep te gaan richten. In 2020 bestaat namelijk veertig procent van de grootste wereldmarkten uit deze jongeren.

Sport

Sportmarketingcommunity SportNext berichtte onlangs over grote sportmerken die een kanaal hebben op IGTV of verticale video’s verspreiden via Instagram. Het aantal sportmerken, sportteams en sportorganisaties dat communiceert door middel van verticale video’s neemt fors toe. Denk aan voetbalclubs zoals Ajax, FC Utrecht, RealMadrid en FC Barcelona, maar ook grotere sportinstituten zoals Fifa, Redbull Racing en UEFA.

Nieuws

BCC News introduceerde in 2016 verticale video’s in haar nationale en internationale nieuws-app. Sindsdien is het aantal bezoekers dat naar de app komt om video’s te bekijken met 30 procent gestegen, terwijl het aantal bekeken video’s per gebruiker met 20 procent is toegenomen. Nederlandse nieuws-apps zoals Nu.nl, NOS en RTL nieuws communiceren nog niet via verticale video’s. Waarschijnlijk is het een kwestie van tijd tot dit gebeurt. De online tak van de NOS, NOSop3, is echter wel actief op IGTV met verticale video’s. 


De horizontale introductievideo van verticale video’s binnen de BBC News-app.

Muziek

Ook bij artiesten en platenlabels is een shift naar verticale video’s waarneembaar. Steeds meer artiesten kiezen voor een verticale versie, of zelfs alléén een verticale videoclip, om de mobiele kijker te bereiken. Dit is zowel zichtbaar bij internationale artiesten als bij Nederlandse artiesten. Armin van Buren heeft bijvoorbeeld de videoclip van zijn hit ‘Blah Blah Blah’ ook verticaal uitgebracht via IGTV.

 
Camilla Cabello bracht een extra verticale videoclip uit voor haar hit ‘Havana’.
Nederlandse zangeres Teske bracht een verticale videoclip bij haar nummer Venus.

Interne corporate communicatie

Verticale video’s zijn ook aan te raden bij interne, corporate communicatie. Omdat veel werknemers vandaag de dag niet alleen op kantoor achter een computer zitten worden interne communicatiesystemen steeds vaker mobiel ondersteund. Om een boodschap zo effectief over te brengen naar je werknemers is het verstandig om na te gaan via welk apparaat ze video’s bekijken. Hiernaast zijn verticale video’s ook effectief voor externe corporate communicatie en B2B marketing.

Ook platformen passen zich verder aan in 2018

In juni van dit jaar lanceerde Instagram haar ​verticale videoplatform, IGTV. Het is mogelijk hierop verticale video’s tot 60 minuten te uploaden. Eerder dit jaar introduceerde YouTube de mogelijkheid om verticale video zonder zwarte balken op de desktopversie van de website, app en ingesloten in sociale media te plaatsen. YouTube heeft onlangs ook een nieuw verticaal videoadvertentie-format geïntroduceerd. “Meer dan 70 procent van de kijktijd op YouTube vindt plaats op mobiele apparaten”, volgens het bedrijf.  Hyundai is een van de merken die het nieuwe advertentieformaat hebben getest. Een pilot-campagne voor de nieuwste SUV van de autofabrikant zorgde voor een 33% hogere naamsbekendheid en een 12% hogere aanschafprijs, zei Google in een blogpost. Tot slot kondigde Netflix de introductie aan van verticaal georiënteerde voorvertoningen van 30 seconden van shows en films op haar platform; het bedrijf noemde ook het gebruik van mobiele apparaten als inspiratie.

Toekomst

Naar verwachting zullen zowel verticale als horizontale videoformaten zich parallel blijven ontwikkelen. Beide zijn duidelijk nodig, simpelweg omdat video altijd een breed scala aan inhoudstypen bevat – van verticale video’s die onderweg worden gekeken tot video-on-demand van uitzendkwaliteit. Men kijkt nog steeds liever naar 16:9-formaten op televisie’s en laptops, en dit zal waarschijnlijk niet snel veranderen. Wat steeds belangrijker wordt, is om video-inhoud in verschillende formaten te kunnen weergeven, zodat ieder type kijker bereikt kan worden en optimaal bediend wordt.