Er zijn nog geen wettelijke regels en sancties voor, zoals bij sluikreclame op bijvoorbeeld televisie, maar er wordt wel steeds nauwlettender gekeken naar gesponsorde berichten en sluikreclame op Social Media. Dit gebeurt door verschillende partijen, zowel aan de regelgeving kant als door Social Media zelf.
Publiek debat
Onlangs verscheen er een artikel op de website van NRC waarin het sluikreclame-gedrag van een aantal Publieke Omroep presentatoren en presentatrices aan de kaak gesteld werd. Onder andere Spuiten en Slikken presentatrice Geraldine Kemper maakte zich “schuldig” aan dit soort reclame door, vooral haar Instagram volgers, niet voldoende te informeren wanneer een post een reclameboodschap bevatte en wanneer niet. Omdat de presentatrice bijna 500.000 volgers heeft op Instagram ontvangt zij waarschijnlijk een behoorlijk bedrag om haar volgers te laten weten hoe fijn haar nieuwe schoenen zitten.
Nieuwe functie Instagram
Naar aanleiding van een artikel dat RTL Z postte over opvallende reclameberichten van BN’ers voor het Canadese modehuis Hudson Bay heeft de presentatrice inmiddels de hashtag #promopost toegevoegd. Hashtags als #promopost #prom #son #ad waren tot nu toe de enige manier waarop je reclame op Instagram kon herkennen, en deze worden dus lang niet altijd gebruikt.
Maar! Instagram kwam onlangs met een nieuwe functie, die boven een bericht aangeeft dat het gaat om gesponsorde content. Op deze manier wil het bedrijf meewerken aan meer transparantie en zijn zakelijke klanten meer inzicht geven. Wanneer je het als bedrijf eerlijk meldt krijg je van de app meer inzichten over het bereik van je campagne. Nu is het dus nog aan het merk zelf, maar in de komende maanden zal de app ook een officieel beleid en handhaving lanceren.
Onderzoek Commissariaat van de Media
Ook Nieuwsuur besteedde een reportage en studio interview aan het onderwerp. In april vertelde Madeleine de Cock Buning in het programma over de uitkomsten van een onderzoek dat het Commissariaat voor de Media hield over hoe vaak merken en producten duidelijk zichtbaar voorkomen in vlogs en andere video’s van online content. Hieruit bleek onder andere dat bij meer dan 75% van de video’s waarin merken en/of producten aan bod komen, het onduidelijk is of het al dan niet om betaalde aandacht gaat.
Richtlijn
Het Commissariaat van de Media werkt aan een Europese richtlijn voor reclame in online video die dit jaar nog af zal zijn en is in gesprek met vloggers en online content creators . De Nederlandse Reclame Code (SRC) heeft inmiddels de ‘Reclamecode Social Media’ (RSM) opgenomen binnen zijn ‘Bijzondere Reclamecodes’. Op deze website vind je een richtlijn hoe om te gaan met reclame via Social Media.
Bronnen: NRC, RTLZ, Nieuwsuur, Instagram, CVDM