Het afgelopen jaar is de populariteit van video live streaming enorm gestegen. Periscope is nu volledig geïntegreerd in Twitter, Facebook Live wordt volop gebruikt en ook Snapchat en Instagram kunnen er niet meer omheen en introduceren live functies. Bedrijven kunnen live video niet langer uit de marketingstrategie houden, maar hoe is de positie van video on demand naast live streaming? Is live streaming niet alleen weg gelegd voor beroemde mensen en grote merken? Simpel gezegd; nee. Bedrijven moeten beide middelen inzetten in de marketingstrategie.
Volgens een Brandlive enquete heeft 44% van de bedrijven geprobeerd live video te streamen in de afgelopen 12 maanden. En 20% is van plan dat in de komende maanden te doen. Zonder twijfel is videocontent het keyword voor komend jaar. Maar alleen video on demand is niet voldoende.
Een van de redenen hiervoor is dat live video streaming een onlosmakelijk verbonden onderdeel van social media aan het worden is. Zoals in de introductie al genoemd, zetten alle social media vol in op het ontwikkelen van live streaming features en de ontwikkelingen lijken voorlopig nog niet stil te staan.
Live streaming heeft ook veel voordelen. Zo creëert een live stream een gevoel van urgentie door de exclusiviteit van de content. Zo kunnen kijkers gebonden worden bij reguliere content door zouden bladeren. Daarnaast voelen kijkers een grote betrokkenheid bij live video. Ze hebben het gevoel onderdeel te zijn van iets en maken een verhaal mee ‘as it happens’. Daarnaast biedt het een kijkje achter de schermen. Bedrijven kunnen met live video een kijkje in de keuken geven waardoor de bedrijfscultuur getoond wordt, of processen worden laten zien die normaal niet zichtbaar zijn. Ook dit vergroot de betrokkenheid en de merkbuilding.
Maar het is belangrijk de juiste content te kiezen voor live video. Veel bedrijven weten nog niet hoe het werkt en hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Niet alle thema’s zullen werken in live video. Productlanceringen of Q&A’s zijn bijvoorbeeld thema’s die heel geschikt zijn voor live streaming. Deze type video’s werken goed wanneer kijkers een extra gevoel van urgentie krijgen, en wanneer direct interactie aangegaan kan worden. Maar bijvoorbeeld een eventregistratie in live streaming kan erg langdradig worden zonder enige urgentie of interactie. Aftermovies/ eventregistraties werken juist heel goed wanneer een selectie van beelden wordt gemaakt ondersteund door goede muziek waardoor de sfeer wordt getoond van het event. En ook een commercial waarin elk shot perfect gepland wordt zal nooit zo mooi worden in de vorm van het toch statische live streaming.
De toekomst zal een combinatie bevatten van zowel video on demand als live content. Door de vluchtigheid van live video, en de specifieke eigenschappen zal reguliere video content blijven bestaan en hebben bedrijven beide nodig. Live video is geen vervanging van reguliere videocontent. Het biedt een aanvulling op video on demand door zijn unieke eigenschappen.