Facebook probeert met de ontwikkelingen op het gebied van video steeds meer op televisie te lijken. Dit lijkt misschien een ongebruikelijke ontwikkeling, maar experts en publishers zijn enthousiast.
Het sociale platform heeft het afgelopen jaar een videotabblad in de mobiele app onder een kleine groep gebruikers getest. Hierbij is het doel om video meer een geïntegreerd deel van de app te maken. Het tabblad verschijnt in het horizontale menu naast de notificaties, tijdlijn en andere knoppen. Na het openen verschijnt een feed van live video’s en andere videocontent gebaseerd op de abonnementen van de gebruiker of interesses.
Het tabblad geeft Facebook kansen om de uitgaven van media analysten en publishers met de trend mee te verplaatsen van tv naar Facebook. Het is op dit moment lastig voor hen om Facebook video te zien als primair platform door het gebrek aan een toegewijd kanaal en het feit dat video soms nog verstopt is in de feed. De video’s worden gefragmenteerd aangeboden in de tijdlijn en kunnen hierdoor verloren raken. De implementatie van het tabblad maakt het interessant voor adverteerders om meer te investeren.
Door de aard van Facebook als social platform zal het niet direct betekenen dat alle advertentieinkomsten van televisie weggenomen worden. Maar SnapChat en YouTube zullen de invloed van de integratie van het tabblad zeker merken.