Kort samengevat staat SEO in 2017 voor gebruiksvriendelijkheid, inhoud en goede technologie. Hoe kan video bijdragen aan een goede SEO strategie in 2017?
In de eerste dagen van Google ging SEO vooral om het vol zetten van pagina’s met keywords. Hoe meer keywords, hoe beter. Het grote probleem hiervan was dat de sites die bovenaan in de zoekresultaten verschenen niet per definitie de beste sites waren of de beste informatie gaven op de gegeven zoekterm. De afgelopen jaren heeft Google haar richtlijnen voor de zoekmachine steeds verder aangepast om de kwaliteit van de zoekmachine te bewaken. Hierbij zijn onvermijdelijk de SEO richtlijnen aangepast waarbij het primaire doel het dienen van de gebruiker is. Weg zijn de dagen van onoverzichtelijke sites vol keywords en loze links. Hoe ziet de toekomst van video SEO er uit? Google richt zich op een aantal punten.
Gebruikerservaring
Google meet de gebruikerservaring onder andere door bijvoorbeeld click-through-rate en dwell time. Het principe hierachter is dat hoe hoger click-through-rate en daaropvolgend hoe langer de dwell time, des te positiever de gebruikerservaring. Click-through-rate gaat om hoeveel mensen vanuit de zoekresultaten op een bepaalde link klikken en dwell time meet hoe lang het duurt voordat de gebruiker vanaf een bepaalde pagina terug gaat naar de zoekresultaten. Hoe langer dit duurt hoe meer dit een indicatie is dat de site antwoord geeft op de zoekvraag. Video kan hier bij helpen. Wanneer een pagina een video bevat zullen meer mensen de video bekijken dan de tekst lezen. Video zorgt op deze manier voor een langere dwell time dan wanneer mensen scannend een tekst lezen op zoek naar een antwoord.
Mobiel wordt de norm
In 2017 gaat Google de indexen van desktop en mobiel scheiden. Dat houdt in dat zoekopdrachten vanaf een mobiel apparaat andere resultaten opleveren dan desktop zoekopdrachten. Een website is mobielvriendelijk wanneer:
- Deze geen software gebruikt die mobiel niet ondersteund wordt, bijvoorbeeld Flash.
- Wanneer de tekst goed leesbaar is zonder zoomen
- Wanneer de content in z’n geheel op het scherm past, zodat niet horizontaal gescrold hoeft te worden.
- En links ver genoeg uit elkaar staan zodat niet per ongeluk de verkeerde link aangeklikt wordt.
Video past binnen deze normen wanneer deze goed embed wordt zonder Flash. Zo hoeft er niet gescrold te worden, niet gezoomd te worden, en kan er niet mis geklikt worden. Video is erg mobielvriendelijk. Bovendien kijkt de consument op mobiele apparaten liever video dan dat deze tekst leest. Het is dus belangrijk dat de technologie van een website ingericht is op mobiele apparaten en een positieve gebruikerservaring.
Contentmarketing
Kwaliteit wordt belangrijker dan kwantiteit in 2017. Google wil zien dat een site antwoord geeft op vragen waarop gezocht wordt en niet lukraak content produceert. Contentmarketing is hierin het kernwoord. Contentmarketing is gericht op het verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content waarmee een specifieke doelgroep aangesproken wordt. Deze content moet aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. Video leent zich hier uitstekend voor. Video is een engagerend medium, dat goed in kan spelen op de emoties en hiermee meer aansluit op de behoeften van de consument dan droge tekst. Wanneer videocontent aansluit op de juiste zoektermen zorgt dit voor een hoge ranking door de voorkeur voor video van Google en de kijker. Belangrijk hierbij is dus een goed zoektermenonderzoek te doen en video zo in te richten om de kijker te voorzien van antwoord en inhoud op de gezochte zoektermen, long tail en short tail.
Youtube
Het gebruik van YouTube is in 2017 onverminderd belangrijk. YouTube is naast eigendom van Google ook de een-na grootste zoekmachine. De ranking in YouTube heeft direct invloed op de ranking in Google, en daarnaast wordt YouTube steeds vaker gebruikt als zoekmachine. Met video en de juiste optimalisatie is de kans groter dat een website gevonden wordt doordat de video in de zoekresultaten van YouTube verschijnt, of doordat de video zorgt voor een hogere ranking in Google. Daarnaast is bewezen dat mensen graag video kijken op websites, liever dan dat ze tekst lezen. Er zijn hierbij een aantal belangrijker punten:
- Let bij het posten van video op het invullen van metadata (titel, tags, omschrijving).
- Zorg dat video views en likes verzamelt door promotie.
- Zorg dat video gedeeld wordt of embed op andere websites.
- Zorg dat video in hoge kwaliteit is.
- En zorg dat video op een goed ingericht YouTube kanaal gepost wordt.
Meer tips zijn de vinden in dit artikel: ‘Hoe optimaliseer je een video voor youtube en google’.
Social video
Google gaat social media meer indexeren. Social media worden steeds meer gebruikt als zoekmachine. Twitter wordt gebruikt om inzicht te krijgen in belangrijke gebeurtenissen. Pinterest wordt steeds meer gebruikt om te zoeken naar inspiratie. En Facebook gaat de zoekmachine drastisch verbeteren. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch dan google de focus gaat verleggen naar social media. Zo zullen Twitter Updates sneller geïndexeerd worden in Google. Ook hierbij speelt video een belangrijke rol. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat social content met video meer aandacht, meer clicks, en langere viewtime heeft dan content zonder video. Om dus goed gevonden te worden op social media, en daarmee op Google, is video een sterk middel.
Bij al deze punten blijft het belangrijk video te voorzien van de juiste metadata om de vindbaarheid te vergroten. Hoewel Google steeds beter wordt in het zien van een website zoals de gebruiker hem ziet, kan Google nog steeds geen beeld vertalen naar tekst. Google blijft voor video dus afhankelijk van input die in metadata en omschrijvingen ingevuld wordt. Met goed geoptimaliseerde video scoort een website beter, ook in 2017.