Een palmboom planten op de Noordpool is niet het beste idee. Niet omdat er iets mis is met een palmboom, maar hoeveel water je de boom ook geeft, hij zal op de Noordpool niet groeien. Online video werkt hetzelfde. Voor succesvolle social video’s moeten deze in de juiste omgeving geplaatst worden.

Type social video

Bij het maken van video voor social media is het belangrijk om het juiste type video, op de juiste plek te gebruiken. Het verspreiden van social video gaat niet om het blind posten op alle kanalen en maar hopen dat het goed komt.

Er moet gelet worden op welke video’s het goed doen op social media. Niet elk concept slaat aan. Vier concepten die goed werken:

  1. How-to video. Laat kijkers zien hoe iets moet of werkt. Dit is een manier om de doelgroep te bereiken en vooral te betrekken, en heeft een toegevoegde waarde door de informatie uit de video. Een how-to video laat zien dat je kennis in huis hebt en inspireert kijkers.
  2. Een dag in het leven. Laat klanten, potentiële klanten en fans zien hoe het is om in de schoenen te staan van bijvoorbeeld een medewerker. Dit is een manier om het gezicht achter het bedrijf te laten zien, communiceert de bedrijfswaarden en kan ook heel goed werken voor recruitment.
  3. Verbaas het publiek met een productlancering die opvalt. Probeer de video anders en spannend te maken. Een teaser van het product waarin de kijker nieuwsgierig wordt gemaakt werkt goed op social media.
  4. Creëer korte video’s waarin de hoogtepunten van een event te zien zijn. Het doel is vaak om de kijker die er niet bij was te overtuigen de volgende editie wel te komen. Dit kan in combinatie met interviews met aanwezigen en sprekers maar let dan wel op dat de video voorzien is van ondertiteling. Het grootste gedeelte van social video wordt bekeken zonder geluid. En houd de tekst kort. Social media is niet geschikt voor langdradige verhalen. De aandachtspanne van een kijker op social media is kort.

Probeer via social video te laten zien waar een bedrijf of merk voor staat en laat niet enkel services en producten zien. Kijkers hebben dit na een paar keer gezien en verliezen hun aandacht en betrokkenheid. Een betere plek voor het plaatsen van alle productvideo’s is bijvoorbeeld de website, of een YouTube kanaal als onderdeel van het 3H model.

Wanneer duidelijk is welk type social video je wilt, is de volgende stap om de vorm af te stemmen.

Social video lengte

De lengte van video speelt een grote rol bij de betrokkenheid. Social video’s zijn over het algemeen tussen de 15 seconde en de minuut. Dit is een goede lengte om een boodschap over te brengen zonder de kijker te vervelen. Lange video’s verliezen snel de betrokkenheid van de kijker en worden minder snel actief aangeklikt.

Social video content

Het belangrijkste onderdeel van social video is de content. Creëer een goed verhaal voor de video. De eerste 4 of 5 seconde zijn hierbij essentieel om de aandacht van de kijker te trekken en vast te houden dus begin met iets opvallends. Als er tekst in de video zit, gebruik dan ondertitels omdat social video’s bijna altijd zonder geluid bekeken worden. Een andere contentkeuze is de stijl. Video of animatie? Het verschilt per bedrijf wat de beste keuze is. Een bedrijf als GoPro brengt de bedrijfsidentiteit het beste over in een live-action video. Maar een IT bedrijf kan juist complexe processen eenvoudig en op een betrekkende manier overbrengen in een beeldende animatie. Neem in de afweging mee dat voor social video een persoonlijke touch goed werkt om het gezicht achter een bedrijf te laten zien en de kijker te betrekken.

Social video distributie

Het verspreiden van social video moet nauwkeurig worden gedaan volgens een plan om te zorgen dat de video op een organische manier zoveel mogelijk mensen bereikt. Om het meest uit de video te halen moet de video native gepost worden. Dit houdt in dat de video geüpload moet worden op het social platform zelf, en dit voor elk platform. Dit heeft een paar redenen. In de eerste plaats geven social media voorrang in de tijdlijn aan native content. Daarnaast speelt native video automatisch af, waar een externe video pas gaat spelen na een klik. Daarbij krijg je op elk platform inzicht in de statistieken.

Social video op mobile devices

Steeds meer bedrijven verschuiven de focus naar Instagram en Snapchat. Dit zijn apps die primair voor mobiele apparaten zijn. Mobiele video is een ontzettend belangrijk deel van social video. Als de doelgroep op Instagram en Snapchat zit is het de moeite waard om een video aan te passen voor deze apps. Dit is over het algemeen een jonge doelgroep tussen de 15 en 19 jaar.

Instagram leent zich goed voor teasers van video’s op andere social kanalen. Let er hierbij op dat er altijd een verwijzing is naar de volledige video op een ander platform. Zo bouw je betrokkenheid op meerdere platforms. Snapchat leent zich goed voor het delen van bijvoorbeeld een screenshot waarbij ook verwezen wordt naar de volledige video. Snapchat en Instagram dienen zo als middel om de doelgroep bewust te maken van een video.

Met de juiste vorm, en het juiste type video’s leent social video zich perfect om bewustzijn en betrokkenheid te creëren bij een bedrijf of merk.

Bron: brightcove.com