Facebook ziet video als een van de grootste en belangrijkste ontwikkelingen voor het platform. De volgende stap speelt in op de vele mobiele gebruikers die het platform heeft. Net als Snapchat gaat Facebook voor rechthoekige video. Merken doen al mee.
Het bedrijf kondigde gister aan dat ze binnenkort verticale video’s ondersteunen op hun 6-jaar-oude mobiele app. Eerst werden alleen ‘doosvormige’ clips ondersteund. Verticale video’s, die perfect passen in het rechthoekige weergave die de meeste mensen op hun smartphone hebben, is vooral kenmerkend geweest voor Snapchat in de afgelopen jaren.
“We weten dat mensen meer meeslepende ervaringen leuk vinden op Facebook, daarom zijn we begonnen met het tonen van een groter deel van elke verticale video in de mobiele news feed.” werd aan MarketingLand verteld.
Al ongeveer een jaar lang konden marketeers en gebruikers verticale video’s uploaden, maar deze clips verschenen als vierkanten totdat de gebruiker op de post klikt; dan worden de video’s verticaal.
Waarschijnlijk vanaf volgende maand zullen de clips automatisch verticaal verschijnen in mobiele news feeds. Verwacht wordt dat merken hier direct in mee zullen gaan.
Bedenkend wat voor succes platformen als Snapchat gehad hebben met verticale video, vooral bij millenials en Generation Z gebruikers, zou de nieuwe functie zeker succesvol moeten zijn.
Het is niet het eerste Snapchat elementen dat in andere apps verscheen. Verschillende digitale platformen zijn druk bezig geweest met het kopiëren van Snapchat elementen. Zo werd Instagram Stories gelanceerd, waar kritiek op werd geleverd dat het wel erg een kopie van Snapchat zou zijn. Maar een succes lijkt het wel te zijn.
In ieder geval is het een drukke week geweest voor Facebook. Het is bekend geworden dat WhatsApp gaat beginnen met het delen van gebruikers data met het moedernetwerk Facebook en dat het bedrijf ‘header bidding’ aan het testen is met een selecte groep publishers.
bron: adweek.com