Online Video is de afgelopen jaren steeds populairder geworden, en heeft een indrukwekkend aantal consumenten wereldwijd beïnvloed. Voorspeld wordt dat in 2017 69% van alle internetverkeer bestaat uit online video.
Veel merken onderschatten de kracht van online video content, wat erg zonde is. Hoge kwaliteit video heeft namelijk een grote invloed op Google’s pagina ranking algoritme.
In dit artikel wordt uitgelegd waarom het een prioriteit moet zijn om te investeren in video content. Het biedt ook handige inzichten hoe met online video content de algemene zoekresultaten verbeterd kunnen worden en hoe het best een online video content plan gemaakt kan worden.
Online Video content is de moeite waard in te investeren
60% van de consumenten investeert gemiddeld twee minuten van zijn tijd in het kijken van online video dat leert over een onderwerp of merk waarin hij geïnteresseerd is, maar leest slecht gemiddeld 28% van de woorden op een pagina. Op dit moment kijken de helft van de consumenten dagelijks online video, en per week is dit zelfs 78%.
Online video marketing zorgt voor SEO resultaten
Het is belangrijk voor marketeers om te weten hoe online video de SEO van hun website beïnvloedt zodat ze hun content kunnen aanpassen en het effectief kunnen inzetten in de marketing strategie.
Online video content heeft impact op 4 verschillende punten die betrokken zijn bij het verbeteren van SEO rankings:
- Kwaliteit
De kans dat een website bij de eerste Google resultaten komt is 53 keer groter wanneer er een video van hoge kwaliteit op de website staat. Dit fenomeen kan met één woord uitgelegd worden: Hummingbird. Het Google zoekalgoritme, genaamd Hummingbird (vanwege de kracht en de snelheid), bestaat sinds September 2013 en bepaalt de ranking van een pagina door de kwaliteit van de content, nog meer kan door de gebruikte keywords.
In Juli 2015 zijn verdere veranderingen gemaakt aan het pagina ranking algoritme waarbij de voorkeur van Google nog meer gericht is op kwalitatieve content die informeert en het publiek betrekt.
- Click-through Rate
Vergeleken met eenvoudige tekst pagina’s, hebben zoekresultaten met video een betere click-throug rate, 41% hoger. De video snippets en thumbnails die verschijnen in de zoekresultaten zijn veel aantrekkelijker voor consumenten om op te klikken.
Omdat google click-through rates meeneemt wanneer de zoekpositie bepaald wordt, worden pagina’s met video vaak in de eerste pagina’s van Google gezet. Maar liefst 70% van de sites die op de eerste pagina van Google verschijnt bevat video content.
- Bounce rate
Bounce rates van pagina’s worden ook meegenomen door zoekmachines wanneer de ranking bepaald wordt. Wanneer bezoekers slechts korte tijd op een pagina zitten en dan de site verlaten, krijgt de site een hoge bounce rate. Het is een bewijs voor lage kwaliteit content en kunnen de rankings van een website negatief beïnvloeden. Het toevoegen van video op de homepage bijvoorbeeld, moedigt bezoekers aan om langer op de pagina te blijven, met sowieso 2 minuten extra van het bekijken van de video, maar ook omdat bezoekers zich vaker betrokken voelen en daardoor verder naar andere content gaan kijken.
- Backlinks
Online video’s kunnen gemakkelijk gedeeld worden, en daar wordt ook veel gebruik van gemaakt; elke minuut worden er op Twitter rond de 700 video’s gedeeld. Door video’s te delen of te liken, creëren mensen links naar een site en verbeteren ze het verspreiden ervan over het web. Omdat YouTube de tweede grootste zoekmachine is, kan sociale media gezien worden als een brug naar een site. Het toevoegen van een video, vergeleken met alleen tekst, zal het gemiddelde aantal linking domeinen naar een website verdrievoudigen en zal het potentiële bereik van publiek drastisch verbeteren.
Hoe kan het meest uit video content gehaald worden?
Vijf kenmerken moeten meegenomen worden om alle voordelen uit online video te halen.
- Video identificatie
Allereerst, zorg ervoor dat er een goede titel en beschrijving bij de video wordt gebruikt, dit is het belangrijkste aspect voor de SEO ranking. De keywoorden van je titel en de volgorde waarop ze gebruikt worden moeten passen bij de content. Misleidt het publiek niet door een pakkende titel te gebruiken die niet bij de content past.
- Tags en Transcripties
Maak niet overmatig gebruik van tags, minimaliseer ze en voeg alleen de relevante zoekwoorden toe waarop je gevonden wil worden. Het toevoegen van de transcriptie van de video content is ook aan te raden om de SEO te verbeteren, Google kan immers niet begrijpen wat er in de video gezegd wordt.
- Embedded video links
Wanneer video’s geupload zijn op YouTube zorg er dan voor dat met de embed code de video’s direct op de relevante pagina’s van de website geplaatst worden. Embed video’s altijd boven de vouw, de denkbeeldige lijn waar gebruikers naar beneden moeten scrollen om verdere content te zien (rond 600 pixels) om SEO voordelen te maximaliseren.
- De content zelf
Vergeet niet dat Google de voorkeur geeft aan instructie video’s boven video’s die de focus puur op de sale hebben liggen, en dat Google de kwaliteit van de informatieve content meeneemt in het ranken van de pagina. De tip voor het maken van video content van hoge kwaliteit is om klant-gericht te zijn en niet SEO-gericht; bedenk wat de consument nodig heeft en wat de consument wil zien, uitdagingen en oplossingen, en niet alleen alles te vullen met relevante keywords.
- Social is Vitaal
Om je publiek toe te staan om zo veel mogelijk interactie te hebben met de content en het te delen, zie YouTube dan als het hoofdkanaal maar vergeet niet ook op andere sociale media actief te zijn (Twitter, Facebook, Google+). Dit zal de potentie dat de video gedeeld wordt vergroten en laat uw aanwezigheid zien als een informerende leider van uw vakgebied.
Samenvatting: 4 korte stappen om video te gebruiken om beter te presenten in zoekresultaten.
– Zorg voor korte 1-2 minuut video’s om de betrokkenheid van het publiek te bevorderen en vermijdt lange, vermoeiende content. Tijd is waardevol, het publiek zal dankbaar zijn als ze tijd besparen en videosnacks kunnen kijken.
– Denk eerst na over de verwachtingen van het publiek, in plaats van eerst te richten op de sales resultaten en zoekwoorden optimalisatie. De video’s moeten antwoord geven op de behoeftes van de klanten.
– Zorg ervoor dat video titels en tags van relevant zijn.
– Embed de video altijd naar een landing pagina op een eigen domein, maar vergeet niet andere sociale netwerken mee te nemen in de strategie om de intensiviteit van het bereik te vergroten en voor de link building potentie.