Afgelopen jaar is live video veranderd in een mainstream fenomeen, geleid door populaire apps als Snapchat, Meerkat en Periscope. Hoewel video populair is op het web, is er geen bedrijf dat video omarmd zoals Facebook. Er wordt dan ook wel gezegd dat CEO Mark Zuckerberg “geobsedeerd” is door de potentie van (live) video. Al vanaf December is het mogelijk om live video uit te zenden vanaf het platform, maar vandaag komt Facebook met veel meer mogelijkheden voor video. Het doel lijkt toch echt om (live) video het kernonderdeel van Facebook te maken.
De veranderingen zijn straks te zien in de mobiele Facebook app voor zowel Android als iOS. De veranderingen worden vanaf vandaag aan een kleine groep mensen aangeboden, de manier waarop Facebook bijna alle veranderingen op het platform doorvoert. Via een specifieke ‘hub’ voor live en gearchiveerde video’s wil Facebook video een nog belangrijker onderdeel van het platform maken. Dit laat dan ook goed zien hoe serieus Facebook video neemt. De nieuwe videohub komt in het middel van de menu-balk, waar nu nog de knop naar de messenger-app zit. Met de tab kunnen verschillende secties gekozen worden: “Live rondom de Wereld”, “Je Vrienden en Pagina’s” en “Opgenomen Live”. Daarnaast is er ook een mogelijkheid om te kiezen per onderwerp, zoals bijvoorbeeld “Nieuws”, “Huis & Tuin” of “TV & Films”.
De functies die vandaag gelanceerd worden zijn ontworpen om mensen meer te laten uitzenden – en meer uitzendingen te laten bekijken. Het is nu mogelijk de livestream te zenden naar alle Facebook groepen – handig voor familieleden of vriendengroepen. Ook is het mogelijk te zenden naar mensen die hebben geRSVPt voor een evenement, waar ze bijvoorbeeld backstage mee kunnen kijken. Bovendien is het mogelijk vrienden uit te nodigen wanneer er naar een goede live stream gekeken wordt. Zij krijgen dan een push notificatie waarin gevraagd wordt of ze willen meekijken.
Facebook werkt ook aan het interactief maken van de streams. Tot nu toe was het alleen mogelijk om één keer een “like” achter te laten bij een livestream. Daarnaast kon iedereen die een herhaling keek elke reactie die al gepost was zien, waardoor de reacties uit de context gehaald werden.
Handig genoeg had Periscoop al naar oplossingen voor deze problemen gezocht, waar Facebook goed gebruik van heeft gemaakt. Bij Periscoop bestaat de mogelijkheid om voortdurende interesses in de livestream te uiten door middel van oneindige hartjes. Facebook staat nu toe om eindeloze likes, hartjes, wows, en alle andere nieuwe button reacties te sturen naar de persoon of organisatie die de livestream verzorgt. Ook worden de reacties nu getoond in de volgorde waarop ze verschenen als er naar een herhaling van een livestream gekeken wordt, net als bij Periscoop.
De ‘live kaart’ is ook door Facebook overgenomen van Periscoop. Vanaf een kaart kan gezien worden waar in de wereld mensen aan het livestreamen zijn, en door op de kaart te klikken wordt de stream geopend. Voorlopig is deze functie van Facebook nog alleen op desktop te zien.
De update staat ook toe om vijf verschillende filters toe te voegen aan een stream, wel nog alleen basis kleureffecten zoals zwart wit en sepia. Binnenkort moet het ook mogelijk zijn om tekeningen te maken op de stream.
Voor Facebook kunnen deze nieuwe mogelijkheden slimme investeringen zijn. Niets is zo populair in de marketing als video advertenties. Merken willen goed betalen voor online TV reclames – de meest levendige manier om mensen te beïnvloeden. Hoe meer user generated video’s Facebook hosts en daarmee mensen kan laten wennen aan het kijken van video’s, des te natuurlijker video advertenties in de nieuwsfeed zullen aanvoelen.
Alles bij elkaar wordt er dus in één keer een hoop veranderd op Facebook. De urgentie laat de grootte van de kans zien – video gecentreerde apps zoals Snapchat zijn voor jonge mensen deels een vervanging van televisie, en de opvolger van televisie zal miljarden kapen van de reclamebudgetten die ooit voor televisie gereserveerd waren. Maar de urgentie van Facebook heeft er ook mee te maken dat ze erg laat begonnen zijn. Snapchat, Twitter en Google’s YouTube hebben allemaal een voorsprong en hun producten zijn vanaf het begin ontworpen voor video.
Hoewel het allemaal erg mooi klinkt, blijft het interessant hoe het allemaal straks gebruikt gaat worden. De keerzijde van deze veranderingen tot een ‘meeslepend’ medium is dat het je volle aandacht vraagt. Facebook is een tijddodende applicatie waar doorheen gescrold wordt terwijl men in de rij staat voor koffie of in de trein zit. Live video vereist dat een koptelefoon zodat gehoord kan worden wat er gezegd wordt. Het kost ook data – als er geen verbinding is met met Wi-Fi kan live video een internet bundel verslinden.
Toch zegt Facebook dat gebruikers niet genoeg video kunnen krijgen, live of anders. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Facebook ervoor zorgt dat het platform op een andere manier ingezet wordt door haar gebruikers.