Als een foto gelijk staat aan 1000 woorden, staat volgens Forrester Research één minuut video gelijk aan 1.8 miljoen woorden. Het gevolg daarvan is dat het bereiken en betrekken van de doelgroep via digitale video onweerstaanbaar wordt voor werelds meest geavanceerde marketeers.

Historisch gezien was een combinatie van TV de meeste effectieve strategie om merkbekendheid en sales conversie te krijgen. TV gaf marketeers het ideale platform om met emotie – door het effect van beeld, geluid en beweging – affiniteit en vraag te creëren, wat resulteerde in de verkoop.

Het internet heeft de manier waarop consumenten merken ervaren en met bedrijven communiceren veranderd. Consumenten spenderen ieder jaar weer meer tijd aan het kijken van online video. Zelfs zodanig dat Amerikanen van 36 minuten online video per dag in 2012, naar 1 uur en 16 minuten zijn gegaan in 2015. Millennials geven steeds meer de voorkeur aan andere schermen, maar liefst 56% kijkt tv en films op de computer, smartphone, tablet of een gaming apparaat.

Het gedrag van de consument is ook aan het veranderen op gebied van aankopen. Mobiele apparaten verzorgen nu 50% van al de eCommerce traffic. Onderzoeken tonen aan dat consumenten 64% meer geneigd zijn om een product te kopen of zich op te geven voor een dienst wanneer ze een merkvideo gezien hebben. Daaraan toegevoegd, hebben online retail sites in Europa en Amerika die video op 50-75% van de product pagina’s de hoogste conversiepercentages, terwijl bedrijven die video op minder pagina’s hebben staan een stuk slechter scoren.

Al deze trends wijzen op één duidelijk feit: Er zijn enorme mogelijkheden voor merken om zich met hun publiek te verbinden en aankopen te genereren door middel van video.

De behoefte van een omnichannel strategie

Consumenten zijn digitale omnivoren. TV advertenties alleen gaan ze niet bereiken. Het is absoluut nog een goede manier om snel bij een massapubliek te komen, maar de echte vraag is, “Hoe verbind ik met het publiek als ze geen TV aan het kijken zijn?”

De hedendaagse consument, bewapend met meerdere apparaten en toegang tot meerdere (sociale) media platformen, zoeken voor productinformatie niet op slechts één platform; ze zoeken door meerdere platformen, vertrouwen op recensies en beoordelingen en vragen hun vrienden om advies. Consumenten hebben toegang tot meer informatie dan ooit te voren, en zij zijn degenen die de controle hebben. Nog belangrijker, de marketingtrechter volgt niet langer een lineair patroon. We zijn in een nieuwe tijd van marketing beland, waar de consument zelf zijn eigen pad bepaalt vanaf het bewustzijn tot de overweging om een aankoop te doen, daarom is er de behoefte aan een omnichannel content strategie.

De vier punten van content marketing

Wil je meer uit online video halen? Meer kijkers? Meer betrokkenheid? Meer kopers? Hier een aantal tips.

Capture
Pak de interesse en verbeelding van de consument met een perfecte marketing cocktail van online video’s. Marketeers kunnen een combinatie maken van merkvideo’s, ondersteund door product en social video’s. Online Video biedt marketeers de mogelijkheid om de impact en emotionele voordelen van TV te combineren met een call to action specifiek gemaakt voor het platform waar ze zich op bevinden. Video biedt de mogelijkheid om een consument aan te moedigen om in actie te komen, zich met het product of merk te verbinden, een sociale actie te promoten of een product te kopen/aan te bevelen. Video is simpelweg een aantrekkelijkere en effectieve manier om een relatie op te bouwen met de consument. Maar de profilering van meerdere apparaten en platformen is essentieel om een consistente merkbeleving voor iedereen te creëren.

Connect
Consumenten hebben de macht over hoe, wanneer en waar ze content consumeren en het is essentieel, waar te ook zijn, ze daar te ontmoeten. Hedendaagse consumenten zijn slimme smartphone, tablet en computer gebruikers en winkelen overal. Om vooruit te lopen op de curve, moet de merkbeleving toegankelijk zijn op alle apparaten. Het is niet genoeg om een strategie te hebben dat verschillende apparaten dekt, het is belangrijk dat de marketing strategie ook de verschillende platformen dekt en de verschillende sociale media allemaal op elkaar afgestemd zijn. De video content moet een consequente merk look en feel hebben dat deelbaar is op de sociale feeds van de consumenten.

Convert
Wanneer je de interesse van de consument gegrepen hebt is het belangrijk om een naadloze omgeving te creëren waar de interesse gemakkelijk omgezet kan worden in een aankoop. Het toevoegen van ‘klik-voor-aankoop’ elementen aan je video, zoals ‘koop nu’ knoppen zetten de engagement om in aankopen. Het is gebleken dat dit een extreem succesvol middel is.

Continuously Measure 
John Wanamaker sprak de herkenbare woorden “De helft van het geld dat ik aan reclame uitbesteed is verspild; het probleem is, ik weet niet welke helft.” Aan de andere kant, tijden zijn veranderd en analyses staat nu toe dat we kunnen meten welke video’s werken en dat maakt het mogelijk de content strategie aan te passen zodat beide helften succesvol zijn.

Het is essentieel om te leren welke soort content resoneert met consumenten en op welke apparaten. Vinden ze twee-minuut video’s leuker dan vijf-minuut video’s? Hebben ze liever product video’s op mobiel; instructionele video’s op het desktops en merk video’s op sociale platformen? Een consument bekijkt misschien een advertentie op haar mobiele telefoon ’s ochtends, en kijkt een product video op zijn/haar desktop op werk voordat de aankoop ‘s avonds op een iPad gemaakt wordt. Al deze informatie kan je helpen sneller na het pakken van de aandacht van een consument het om te zetten naar aankoop.

Bron: Ooyala