Al in mei kondigde Spotify aan dat ze ook video gaan introduceren, en vanaf deze week is het dan ook werkelijk te zien. Wel alleen in de mobiele app, zowel voor betaalde als gratis gebruikers.
Spotify, berekend op meer dan 8.5 miljard dollar, stapt een populair gebied in, waar platformen als YouTube, Facebook en Snapchat steeds meer de wereld van Web Video domineren. Toch zou de elegante gebruikersinterface en haar technologische functies er voor moeten zorgen dat ze een goede kans hebben een stukje van deze wereld te veroveren.
De Zweedse muziekstreaming service heeft de afgelopen maanden video getest met 10% van de gebruikers. De content bestaat vooral uit korte clips, maar sommige bedrijven, zoals Tastmade, ontwikkelen ook originele series in muziek thema speciaal voor Spotify. Vooral video’s die contextueel relevant waren – gebaseerd op de soort muziek waar mensen naar luisteren of web video’s die gekoppeld zijn aan muziek – lijkt mensen genoeg te interesseren om de clips te bekijken. Want, ondanks de grote basis van 75 miljoen gebruikers wereldwijd, waaronder 20 miljoen abonnees, is Spotify vooral een muziek luister app voor de meeste mensen en een die vaak aanstaat op de achtergrond. Wat betekent dat mensen niet zomaar de app zullen openen om video te kijken. Dit zal dus een verandering zijn die goed gestuurd moet worden. Hoewel Spotify wel te gebruiken is via de dekstop, is het videoproduct alleen mobiel.
De stap naar video is dus geen gemakkelijke, maar kan een belangrijke set zijn. Het bedrijf is namelijk nog niet winstgevend, en met video content van partners als Comedy Central, BBC, ESPN, MTV en Vice zullen veel mensen aangesproken worden. Hoewel Spotify haar partners betaald om content te patenteren, wordt video niet gebruikt als grote bron van inkomsten, in ieder geval niet in eerste instantie. Het product lanceert zonder enige vorm van adverteren in de video’s, omdat Spotify video alleen ziet als een manier om haar publiek uit te bereiden en gebruikers meer tijd te laten doorbrengen in de app. Toch zei Daniek Ek, de Chief Executive van vorig jaar, dat video advertenties uiteindelijk een “belangrijke inkomsten bron is”
“Deze lancering gaat fundamenteel over het geven aan muziek fans wat ze willen” zegt Spotify’s vice president of product Mr. Rajaraman. “We doen het goed op het monitariseren. Dit is slechts een spel van ingaan op de vraag”.
Hoewel Spotify domineert in de muziekstreaming wereld, hebben ze onlangs wel concurrentie gekregen van Apple Music. Zij onderscheiden zich door het @Connect gedeelte, waarbij een social feed te zien is van je favoriete artiesten. Dat het een goede set is van Spotify om ook haar functies uit te bereiden, is duidelijk.
De eerste video content op het platform zal alleen beschikbaar zijn voor Android gebruikers in de VS, Engeland, Duitsland en Zweden. iOS gebruikers moeten wachten tot volgende week.