Facebook kruipt steeds meer in het territorium van Youtube met een hele reeks van nieuwe video functies waaronder een News Feed dat zich volledig richt op het ontdekken van video’s.
Het Sociale Netwerk heeft vorige week nieuwe video initiatieven aangekondigd in een blog post, waarin wordt verteld dat het video format tot een integraal onderdeel van Facebook is uitgegroeid. Met haar 360 graden video format dat nu beschikbaar is voor merken en makers, verschuift Facebook de focus voor de gebruiker met mogelijkheden voor het ontdekken van nieuwe video’s.
Wat misschien wel de grootste verandering is, is dat Facebook een “video” tab in de mobiele app aan het testen is die de rudimentaire messenger knop gaat vervangen. Gelijk aan YouTube bevat de nieuwe stream video’s van pagina’s die de gebruiker volgt, gedeelde video’s van vrienden, bewaarde video’s en de optie “om video’s te delen die relevant voor hen zijn”, wat meer video advertenties betekent.
“We zullen dit nu testen met een klein aantal mensen, dus dit is niet iets wat de meeste mensen meteen zullen zien op Facebook,” laat Facebook weten.
De video functie, die voor nu “Video’s” heet, heeft als doel de grote hoeveelheid video’s dat aan de gebruikers verschijnt in de News Feed overzichtelijker te maken. Er wordt verwacht dat het algoritme dat in de News Feed gebruikt wordt ook deze opkomende sectie gaat beheren.

Zo gaat het er uitzien:

fbvideotab
De andere functies waarover Facebook gezegd heeft dat het aan het testen is, is een uitgebreidere “Aanbevolen Video’s” functie dat precies dat doet: Het laat videos verschijnen gerelateerd aan de oorspronkelijk geselecteerde, maar nu ook met advertenties. Tot nu toe is Facebook tevreden met de eerste resultaten van iPhone gebruikers. Uiteindelijk wordt de functie ook bij Android en web gebruikers toegepast.
Facebook heeft ook bevestigd dat het ‘Floating video’s’ aan het testen is. Hierbij werden gebruikers gevraagd om een video te bekijken terwijl ze tegelijkertijd op Facebook aan het multitasken zijn. Facebook is ook een ‘opslaan’ knop aan het testen, zodat mensen hun video’s kunnen opslaan en later kunnen bekijken.
Hoewel YouTube niet specifiek genoemd wordt, laat Facebook’s nieuwe functies zien dat ze serieus zijn over het aanpakken van de Google competitie en verdienen op de voordelen die bij video advertising horen.