YouTube is er niet alleen voor vermaak, zo blijkt, want Google ziet dat 15 procent van de consumenten daadwerkelijk nieuwe producten leert kennen.
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Google dat vandaag in Londen wordt gepresenteerd. Het onderzoek gaat over de customer journey en welke kanalen daar in welke mate een rol in spelen.
Allereerst benoemt Google vier ‘bepalende momenten’. Dit zijn de kijkmomenten, doemomenten, zoekmomenten en koop-momenten.
Zo werd afgelopen periode uit de kwartaalcijfers bekend dat de kijktijd op YouTube in een jaar tijd met zestig procent is gestegen. Daarmee is het een serieus kanaal voor adverteerders en zendende bedrijven geworden. Googles onderzoek onderstreept dat: “één op de zeven Nederlandse consumenten heeft nieuwe producten of merken ontdekt tijdens het kijken naar online video’s.”
Bedrijven die customer journeys gebruiken om consumenten te benaderen niet alleen rekening houden met het kanaal en de context maar daar ook de boodschap op afstemmen. “Tweederde van de online consumenten in Nederland heeft actie ondernomen na het zien van een boodschap van een merk dat relevant voor hen is.”
Dat vertaalt zich letterlijk naar kliks naar de website. Bijna driekwart van de ondervraagden zegt actie te ondernemen als ze ergens iets interessants zien. Daarbij reageert 27 procent op een tv-reclame en 22 procent reclame in krant of tijdschrift.
De helft van de respondenten zegt ook even snel zijn telefoon te pakken als hij een klusje doet en even hulp nodig heeft (koken, sporten, reparaties).
“63 procent van de Nederlandse consumenten die producten zochten via hun smartphone, heeft de aankoop overwogen van een merk dat ze normaal niet zouden bekijken omdat op dat moment relevante informatie op hun apparaat beschikbaar was.”
“Een derde van de smartphonegebruikers zegt dat toen ze hun apparaat voor het laatst in een winkel gebruikten, hun keuze werd beïnvloed door de informatie die ze online over een product of dienst vonden.”
De optelsom van deze onderzoeksresultaten bewijst voor Google dat consumenten gedurende de dag constant razendsnel van online kanaal wisselen om te zoeken, kijken en ontdekken. De resultaten worden gebruikt adverteerders te helpen bij het optimaliseren van hun marketingkanalen.
Bron: emerce.nl