Generatie Y, ook wel de Millennials genoemd, is geboren tussen 1980 en het begin van deze eeuw en vormt de huidige doelgroep voor online marketing. Maar hoe bereikt u deze doelgroep? Social media platforms zijn er in alle vormen en maten. Meerkat, SnapChat, Facebook, Periscoop, Vine, Instagram of Twitter, de onderlinge conversatie wordt op steeds modernere platforms gehouden. Maar wilt u investeren in het bereiken van deze doelgroep? Doe dat dan in e-mail!
Een groot onderzoek uit 2010 naar deze generatie Y omschrijft deze jonge mensen als de eerste groep die altijd connected zal zijn. Talloze social media profielen en continu in verbinding om een foto of video te posten. Maar er is één constante in een tijd van de zoektocht naar de juiste locatie voor interactie. Niemand is namelijk continu op zijn of haar profiel te vinden, maar de meesten controleren wel elke dag hun Postvak IN. 90% van de Millennials gebruikt namelijk dagelijks e-mails.
Als het aankomt op de interactie tussen organisatie en consument is er sprake van een andere vorm van interactie, namelijk contact via de e-mail. De overgrote meerderheid prefereert e-mail als contactmethode in vergelijking tot face-to-face, via telefoon of chat. Millennials vragen om authenticiteit, transparantie en gepersonaliseerde content. Via social media is er alleen een gefragmenteerd landschap te verkrijgen van het beeld van een bedrijf. E-mail daarentegen geeft makkelijk het totale beeld weer. Maar nu is niet de vraag of er e-mails worden verstuurd, maar hóe e-mail moet worden gebruikt.
Als u het maximale uit uw e-mails wilt halen moet u rekening houden met het volgende: de content moet makkelijk te scannen en verteren zijn voor de lezers; door middel van a/b testen kunt u erachter komen wanneer de beste tijdstip van versturen is én gebruik video!
Millennials bevinden zich voornamelijk op hun mobiele telefoon en e-mails worden voor 50% gelezen op de telefoon. Daarnaast zijn online video’s razend populair. Het bekijken van video’s op de telefoon zorgt voor meer focus en betrokkenheid en daardoor is men sneller geneigd video’s te delen met vrienden of collega’s. Vandaar dat het heel belangrijk is voor online marketing dat er video wordt gebruikt in e-mails. De doorklik ‘rate’ zal met 200% tot 300% toenemen wanneer een bedrijf een video in de nieuwsbrief of email gebruikt.
Smartphones ondersteunen video in e-mail. Er kan gekozen worden voor de video in de e-mail of een link naar de video. Alleen moet u er wel bij stil staan dat u uiteindelijk meer verkeer naar uw site wilt hebben. Het kost 1 klik als u de link naar de video in de e-mail gebruikt. Het is verstandig om de video op de landingspagina in te stellen op auto-play zodat de aandacht direct op de video zal zijn. Er zijn 2 kliks nodig als u de video in de e-mail stopt om de video te bekijken en daarna om naar de site te gaan. Als u er voor kiest om de video in de e-mail te gebruiken kunt u sterke call-to-action gebruiken aan het eind van de video om de kans op de tweede klik te vergroten. Maar 25% van de kijkers zullen de video af kijken, en daarmee verliest u 75% die de call-to-action zullen zien.
Simpele animaties als GIFs of Cinemagraphs is een succesvolle manier om meer betrokkenheid bij de lezers te krijgen. Op deze manier kunt u kort iets laten zien van de volledige video content. Een aantrekkelijk shot of meerdere shots zal de kijkers verleiden om door te klikken naar de website. Voor de lezers wordt het extra duidelijk dat het gaat om een video als u een play knop over de animatie plakt.
Er zijn verschillende soorten video’s mogelijk die u kunt gebruiken in de e-mail. Zo is het mogelijk om als retail bedrijf nieuwe producten of diensten aan te kondigen door middel van productvideo’s. Productvideo’s bevorderen het begrijpen van een product of dienst met 74% en de conversie zal toenemen met 80%. U kunt er ook voor kiezen om in de nieuwsbrief verschillende video’s te gebruiken. Bijvoorbeeld een testimonial waarin een ander bedrijf iets vertelt over de samenwerking met uw bedrijf; een evenementregistratie om een beeld te geven van het event dat u heeft georganiseerd of waar u aanwezig was; een promo waarin u mensen wilt werven om te komen werken bij uw bedrijf.
Mag het duidelijk zijn dat e-mail de manier is om de interactie aan te gaan met de huidige doelgroep en zeker in combinatie met video om de door klik ‘rates’ en conversie op de website te vergroten.
Het bekijken van video’s op de telefoon zorgt voor meer focus en betrokkenheid en daardoor is men sneller geneigd video’s te delen met vrienden of collega’s.
Bron: Smartinsights