YouTube wil de rechten van grote films en TV-series bemachtigen voor haar nieuwe YouTube RED abonnementen service, zo meldt de Wall Street Journal vanochtend. YouTube vertegenwoordigers willen echter nog niet reageren. YouTube heeft de afgelopen maanden gesprekken gehad bij verschillende filmstudio’s en productie bedrijven om potentiële deals te sluiten voor de nieuwe 9,99 dollar per maand service.
YouTube Red is een premium abonnement service die afgelopen September gelanceerd is. Het laat exclusieve content zien waarbij video’s opgeslagen kunnen worden om ze ook offline op de telefoon of tablet te bekijken. Ook kunnen video’s op de achtergrond afgespeeld worden. Het videoplatform laat exclusieve content zien van originele shows en films van top YouTube talent. De betaalde service (9,99$ per maand en 12,99$ voor iOS) laat de exclusieve content zien zonder reclame. De service is nog alleen in Amerika beschikbaar.
Nu blijkt dat YouTube Red zijn positie in de online video markt nog wil vergroten en met verschillende grote film- en TV-partijen in gesprek is. Hiermee gaat YouTube direct de concurrentie aan met grote partijen als Netflix, Amazon en Hulu.
Toch wil YouTube niet precies hun pad volgen. Zoals Netflix en andere rivalen de rechten van oudere films en TV-series hebben voor in hun bibliotheek, wil YouTube zich juist volledig op nieuw materiaal richten. Deze content wordt exclusief op YouTube Red getoond, mogelijk in bioscopen, op DVD uitgebracht of doormiddel van andere kanalen verder uitgezonden. Het bedrijf weegt nog af hoeveel licenties gesloten moeten worden, maar ze ‘hebben een mooie collectie van originele programmering en rechten voor 2016 en daarna.’
YouTube gaat voor de exclusieve content met name aan het werk met sterren die op hun eigen site bekend geworden zijn. Netflix en Amazon Prime zijn juist populair geworden door traditionele sterren te gebruiken voor hun content. De eerste video’s die bij de lancering op YouTube Red verschenen, waren dan ook content gemaakt door de zelf groot gemaakte megasterren, zoals bijvoorbeeld ‘PewDiePie’, met miljoenen abonnees op zijn kanaal.
Toch lijken deze gesprekken te laten zien dat YouTube het gehele videodomein wil dekken, als poging om op te vallen in de overvolle markt van online video. Volgens Digital TV Research wordt de totale wereldwijde omzet van online video in 2020 verwacht 42 miljard dollar te zijn, meer dan het dubbele van de 19 miljard dollar omzet van afgelopen jaar. Met welke studio’s YouTube in gesprek is, is niet duidelijk.