Het flopte in de jaren ’90 door te hoge kosten en een gebrek aan technische ondersteuning, maar in de afgelopen jaren is de techniek enorm verbeterd en momenteel is het populairder dan ooit; Virtual Reality (VR). In 2017 worden er meer dan 90 miljoen actieve gebruikers verwacht en een verdubbeling hiervan tot 171 miljoen in 2018. En dat is niet zo gek, marketeers zijn namelijk altijd op zoek naar nieuwe manieren om de hedendaagse consument zo lang mogelijk bij zich te houden. Één van de belangrijkste voordelen van VR is dat het focus creëert. Kijkers worden helemaal ondergedompeld in de ervaring, of content nu op een mobieltje met een kartonnen VR-bril bekeken wordt of met een meer geavanceerde headset. Kijkers zijn totaal gefocust op de boodschap. In dit artikel bespreken we de populariteit van VR, delen we opvallende Nederlandse voorbeelden en geven we een aantal praktische tips.

Hoe werkt het

VR geeft de gebruiker de illusie dat hij ergens anders is. Het principe is eenvoudig: een VR-bril toont twee, net verschillende computerbeelden, één voor elk oog. Hierdoor ervaart de gebruiker de illusie van een 3D-beeld. De bril registreert bovendien bewegingen van het hoofd en beelden worden daar op aangepast. Het resultaat is een 3D-wereld waarin de gebruiker vrij kan rondkijken. Geavanceerdere systemen registreren ook de positie van de bril in de kamer, zodat de gebruiker (een beetje) rond kan lopen in de virtuele wereld. Ruimtelijke audio waar het geluid richting en volume heeft ten opzichte van de bron, verbetert die virtuele ervaring met 3D geluid.

Marketing campagnes die gebruik maken van VR spreken drie delen van het menselijk brein aan: de Neocortex, het Limbisch systeem en het Reptielenbrein. Deze zijn verantwoordelijk voor onze perceptie en de reacties op de wereld om ons heen. Door het creëren van dit soort marketingervaringen, die een doelgroep op alle drie deze levels aanspreekt, is er meer kans om hun gedrag te beïnvloeden.

Voor- en nadelen

Er zitten dus een aantal grote voordelen aan het gebruik van VR. We noemden al het creëren van focus en de kans om consumentengedrag te beïnvloeden. Andere voordelen zijn:

  • Product-ervaring: Velen verwachten dat VR een enorme impact zal hebben op de sectoren retail en vastgoed door gebruik van productdemo’s. Uit onderzoek blijkt dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een product of dienst als ze dit hebben gezien, aangeraakt of ervaren. Met VR worden de mogelijkheden hiervoor veel groter.
  • Toegankelijkheid: Door de mogelijkheid om je VR video’s te delen via Facebook en YouTube is het erg toegankelijk voor een consument. Kartonnen brillen zijn al te koop vanaf 9 euro bij bijvoorbeeld HEMA.
  • Emoties: VR heeft de kracht om emoties op te roepen. Het is in staat op een geheel nieuwe manier empathie onder kijkers te creëren, waardoor de kijker zich in het midden bevindt van een situatie die ze anders niet zou kunnen ervaren.
  • Consument als verteller: VR stelt de kijker in staat om te controleren wat je ziet als je je hoofd of je virtuele lichaam (avatar) door de ruimte beweegt. Hierdoor wisselen de kijker en de verhaalverteller van rol.

Hiernaast zijn er helaas ook een aantal nadelen/uitdagingen voor VR:

  • Het is ondanks de groeiende populariteit nog steeds grotendeels een niche aanbod.
  • Om het potentieel van VR te kunnen vervullen, moet de kwaliteit van de video-inhoud en de productie-investering toenemen en de ervaring van de gebruiker moet verbeteren.
  • Ondanks dat de prijs van VR-brillen begint te dalen, blijft de vastgelegde (computer-gebaseerde) VR duur en lastig te gebruiken.
  • VR-brillen vereisen een meer eenzame, asociale onderneming en men draagt ze over het algemeen een korte tijd. Het is ongemakkelijk en beperkt interesse in langere VR-inhoud.
  • Eerste indrukken zijn van cruciaal belang: hoewel het mogelijk is om een positieve eerste VR-ervaring te hebben, kan het ook gebeuren dat kijkers een negatieve of zelfs misselijke eerste ervaring hebben.
  • VR is een zelfstandig medium volledig gescheiden van andere vormen van media.

Waar kun je VR allemaal voor inzetten

De mogelijkheden van VR zijn eindeloos. Los van alle VR games die ontwikkeld worden is het natuurlijk ook mogelijk consumenten een rondleiding te geven door een bedrijfspand, alle details van een product langs te lopen of kijkers het gevoel te geven alsof ze erbij zijn tijdens een live evenement. Inmiddels wordt VR zelfs ingezet door scholen, de politie en brandweer. In dit artikel van NRC wordt duidelijk dat VR veel toepassingen kent en daardoor op diverse manieren wordt ingezet.
Voorbeelden (Nederland)

Bijvoorbeeld bij een concert van Coldplay waar de band live te volgen was met een headset, zie hier het artikel van het AD. Niet alleen is VR als entertainment in te zetten, zelfs de politie gebruikt de innovatie om delicten op te lossen op afstand. Extra informatie hierover is te vinden in dit NOS Nieuwsbericht. Ook NRC berichtte laatst dat het Rode Kruis EHBO lessen aantrekkelijker maakt door middel van VR techniek.

Tips

Zelf aan de slag willen met VR? Dan kan! Het is bijvoorbeeld mogelijk om een kartonnen bril te laten maken en daar een logo op te laten drukken. Er zijn vele apps te downloaden met VR voorbeelden. Ook kunnen bedrijven zelf een VR app laten ontwikkelen, waarmee bijvoorbeeld een virtuele rondleiding in een bedrijf gegeven wordt.

Toekomst

Kortom, VR groeit enorm en biedt kansen voor zowel consumenten als bedrijven. In de toekomst zullen er alleen maar meer mogelijkheden komen op het gebied van de VR techniek. Ook deze ontwikkeling zullen we aandachtig in de gaten houden.
Bekijk hier de gehele infographic:

Bronnen: IAB, Kennisnet, Column Five & Marketo (Infographic)