Dinsdag lanceerde Instagram een nieuwe feature: ‘Instagram Stories’. Deze functie maakt het voor de 500 miljoen maandelijkse gebruikers van het platform mogelijk om dagelijkse momenten te delen in een format dat het na 24 uur weer laat verdwijnen.
Veel mensen is het vast al opgevallen dat de ontwikkelingen veel overeenkomsten hebben met Snapchat. Het begint al bij de naam, want ook Snapchat Stories biedt gebruikers aan om op een persoonlijke manier foto’s en video’s te delen met volgers, en de mobiele app was een pionier in de verdwijnende content.
“Met Instagram Stories, hoef je je niet druk te maken over te veel plaatsen,” zegt de Instagram blog.
Stories zijn nu beschikbaar voor iOS en Android, en het verschijnt bovenin de Instagram feeds. Mensen kunnen icoontjes aanklikken om foto’s en video’s te bekijken die de laatste 24 uur geplaatst zijn door gebruikers die ze volgen.
Video’s zijn gelimiteerd tot 10 seconden (ook een overeenkomst met Snapchat), wat afwijkend is van de recentelijke uitbreiding van video duur in de rest van de applicatie. Begin van de lente veranderde de videoduur naar 60 seconden, terwijl het in de jaren ervoor altijd 15 seconden geweest is.
Toch noemen veel bronnen Instagram een interessant marketingmiddel, het grootste nadeel van Snapchat is immers het verzamelen van volgers. Bij Instagram zijn de volgers al opgebouwd. Daarnaast is het publiek dat Snapchat gebruikt over algemeen erg jong, bij Instagram ligt dat anders. Zo kan het voor marketeers gemakkelijker zijn een groot publiek te bereiken. In eerste instantie reageren de meeste mensen niet erg enthousiast: De kritiek is dat het te veel lijkt op Snapchat. Daarom hebben wij even de overeenkomsten en verschillen op een rijtje gezet:
De overeenkomsten met Snapchat:
– Het format is dat de foto 24 uur blijft staan, met een limiet 10 seconden voor foto’s en video’s. Je deelt de content in een slideshow waar je snel doorheen kan klikken.
– Alles wat je post verdwijnt na 1 dag.
– Je schiet full-screen in de app of je kan dingen uploaden van de laatste 24 uur uit je camera roll (recentelijk toegevoegd aan Snapchat met Memories)
– Je kan je foto’s bewerken met tekeningen, tekst, emoji’s, en verwisselbare kleurfilters.
– Je kan je individuele Story opslaan voor- of nadat de Story geplaatst is.
– Mensen kunnen reageren op de Stories, die aankomen via Instagram Direct private messages.
– Je kan zien wie jouw Story bekeken heeft.
Anders dan Snapchat
– Instagram Stories verschijnen in een rij bovenaan de ‘hoofd’feed in plaats van op een ander scherm zoals Snapchat en is gesorteerd aan de hand van de mensen waarmee je de meeste interactie hebt, niet alleen omgekeerd chronologisch zoals Snapchat.
– Iedereen die jij toestaat jou te volgen op Instagram kan jouw Instagram Stories zien, hoewel je mensen ook kan blokkeren, tegengesteld van het opbouwen van een apart netwerk op Snapchat.
– Je hoeft niet iemand te volgen om de Instagram Story te bekijken, het kan vanaf hun profiel bekeken worden zo lang als ze ‘public’ gemaakt zijn
– Je kan de slideshow op pauze zetten, of naar links klikken om naar de vorige slide te gaan.
– Je kan niet oude content op Instagram Stories plaatsen, tenzij je het materiaal opnieuw importeert of een screenshot maakt, terwijl Snapchat je oude ‘Memories’ laat delen.
– Je kan niet zien wie jouw materiaal gescreenshot heeft, Snapchat geeft daar een melding van.
– Je kan niet je hele verhaal bewaren vanaf Instagram, alleen de losse ‘posts’.