De basis voor animatie is het achter elkaar plaatsen van losse beelden. Beeld voor beeld wordt een film in elkaar gezet. Op elk beeld verandert er iets kleins. Zo kan een kleipoppetje in een volgend beeldje net iets meer voorover buigen dan in het beeld daarvoor of een voorwerp wordt iets verschoven. Wanneer stilstaande beelden, ook wel frames genoemd, snel genoeg achter elkaar worden afgespeeld, dan geeft dat een bewegend beeld. Het gebruik van animatie geeft vele mogelijkheden. Het ontwikkelen van beeld door animatie is ongelimiteerd, in tegenstelling tot beeld gemaakt met film. Daarnaast kan met animatie duidelijk de focus op iets worden gelegd, doordat er precies gekozen kan worden wat er laten zien wordt. Al deze aspecten maakt dat animatie erg geschikt is om complexe boodschappen te versimpelen.
Daarnaast kan een animatie gemakkelijk in meerdere talen uitgebracht worden, door bijvoorbeeld een voice-over in meerdere talen op te nemen.
Clipforce Animatie
Clipforce maakt vele animaties voor verschillende bedrijven en doeleindes. Er zijn verschillende soorten animaties waarmee andere aspecten uitgelicht kunnen worden. Zo is er een verschil tussen 2D en 3D animatie en is bijvoorbeeld kinetic tekst animatie een mooie manier om feiten te presenteren. Daarom bespreken we vooraf met u wat u wilt doen op gebied van video, wat de doelstelling is en bijvoorbeeld de doelgroep. Welke elementen vindt u belangrijk om terug te zien in de video? Ook vinden we het belangrijk een (visuele) stijl te ontwikkelen die past bij de huisstijl van de klant, die elke keer wanneer er nieuwe video’s gemaakt worden weer vanzelfsprekend meegenomen worden.
Animatie voor de marketing
Video is een enorm effectieve manier om informatie over te brengen door de combinatie van beeld en (gesproken) tekst. Daarnaast kan video ook goed ingezet worden op Social Media. Het is een snelle en persoonlijke manier om content te verspreiden. Met bijvoorbeeld de autoplay van Facebook, de nieuwe Twitter videoplayer of het linkbuildingeffect van Pinterest kan video op verschillende manieren ingezet worden op social media om een breder publiek te bereiken. Want maar liefst 75% van de kijkers bezoekt de website van de marketeer na het zien van een video. Ook is Online Video persoonlijk. Het geeft een beeld bij een organisatie, bedrijf of product. Dit wekt vertrouwen en zorgt voor een stem en gezicht bij het bedrijf.
Bovendien is video een onmisbaar onderdeel geworden voor de SEO. YouTube is de eerste zoekmachine na Google, en heeft meer wekelijkse bezoekers dan Facebook of Twitter. Daarnaast gaat een gemiddeld website bezoek van 48 seconde naar 5.50 minuten wanneer er video content is, belangrijk voor de Google indexatie. Er is zelfs met gebruik van video tot 53 keer meer kans om op de 1e zoekpagina van Google te komen.